لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۰

عربستان سعودی از پایان حملات هوایی به یمن خبر داد


ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان شامگاه سه شنبه اول اردیبهشت از پایان حملات هوایی به یمن خبر داد و اعلام کرد که عملیات در یمن اکنون وارد فاز سیاسی شده است.

عربستان گفته است که عملیات هوایی‌اش توانسته است به صورت موفقیت آمیزی تهدید کشور همسایه را از خود دور کند. خبرگزاری آلمان می گوید که این عملیات قرار است از نیمه‌شب به وقت محلی متوقف شود.

تلویزیون العربیه که نزدیک به عربستان است در گزارشی گفته که ائتلاف منطقه‌ای به رهبری ریاض اکنون تمرکز خود را به مسائل امنیتی، مبارزه با تروریسم، کمک‌رسانی و راه حل سیاسی در قبال یمن معطوف کرده است.

احمد عسیری، سخنگوی ائتلاف، گفته که از روز چهارشنبه عملیات جدیدی با نام «عملیات تجدید امید» آغاز خواهد شد که محور آن بر ایجاد مانع بر سر فعالیت های شبه نظامیان، حفاظت از شهروندان و حمایت از انتقال افراد و کمک‌رسانی است.

وی افزود: در صورتی که این اقدامات نیازمند عملیات نظامی باشد فرماندهان در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کنند.

عسیری گفت که ائتلاف یاد شده به تمام اهداف خود در خاک یمن دست یافته است.

با این حال وی تاکید کرد که در صورت تحرکات گروه شیعه حوثی در خاک یمن، نیروی ائتلاف آنها را بار دیگر مورد هدف قرار خواهد داد.

از حملات یک ماه گذشته هوایی عربستان به یمن به عنوان «عملیات قاطعیت» نام برده می‌شد.

پایان عملیات نظامی ریاض در این کشور در حالی صورت می‌گیرد که ملک سلمان، پادشاه عربستان، روز سه شنبه به نیروهای گارد ملی این کشور دستور داده بود تا در عملیات علیه شبه‌نظامیان حوثی مشارکت کنند.

بار اصلی عملیات نظامی عربستان سعودی و متحدانش علیه شورشیان شیعه مذهب حوثی در یک ماه گذشته، بیشتر بر دوش نیروی هوایی این کشور‌ها بوده است.

امیر حسین عبدالهیان، معاون وزیر امور خارجه ایران، اوایل روز سه شنبه ابراز امیدواری کرده بود که حملات هوایی عربستان به خاک یمن «در ساعات آینده» متوقف شود.

وی گفته بود اين اميدواری «پيرو مجموع تلاش‌هايی» است که انجام شده.

XS
SM
MD
LG