لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۶

هشدار انصار حزب‌الله در مخالفت با سخنرانی ناطق نوری و حسن خمینی


حسن خمینی (چپ) در کنار محمد خاتمی
حسن خمینی (چپ) در کنار محمد خاتمی

انصار حزب‌الله استان گلستان در بیانیه‌‌ای ضمن مخالفت با سخنرانی اکبر ناطق‌ نوری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، و حسن خمینی، نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی، که احتمالا در شهر گرگان برگزار خواهد شد تهدید کرد که حادثه‌ای «چون حادثه رخ داده برای علی مطهری در شیراز» برای آنها رخ خواهد داد.

این گروه همچنین تاکید کرد که تا روز برگزاری این سخنرانی «تمامی حرکات را رصد می‌کند».

بر اساس گزارش‌ها، قرار است که اکبر ناطق نوری و حسن خمینی در مراسم یادبود تعدادی از نمایندگان استان گلستان که اردیبهشت سال ۸۰ به همراه رحمان دادمان، وزیر راه در دولت محمد خاتمی، در حادثه سقوط هواپیما کشته شدند، سخنرانی کنند.

بر اساس گزارش وب‌سایت «گلستان ما» که روز چهارشنبه، دوم اردیبهشت، در روزنامه شرق بازنشر شده، انصار حزب‌الله استان گلستان به شورای شهر و شهردار گرگان و همچنین برگزارکنندگان این سخنرانی هشدار داده‌اند که مبادا مراسمی برگزار شود «تا مثل سال گذشته علی مطهری بیاید و بگوید که رهبری هم قابل نقد است و می‌توان ولایت فقیه را هم نقد کرد».

این گروه تاکید کرده است که تا روز برگزاری این سخنرانی، «تمامی حرکات را رصد می‌کند و به بانیان مراسم هشدار می‌دهد که... فضایی را فراهم نکنند تا حوادثی چون شیراز به وجود بیاید.»

علی طاهری، نماینده اصولگرای گرگان در مجلس، در واکنش به این بیانیه گفته است که «تهدید به یک رفتار خارج از ضابطه قانونی... قطعا قابل دفاع نیست».

وی در عین حال اعلام کرد که «اگر کسانی نسبت به یک سخنرانی معترض هستند، می‌توانند بیانیه بدهند و اطلاع‌رسانی کنند».

علی مطهری روز ۱۸ اسفند ۹۳ برای سخنرانی در دانشگاه شیراز به این شهر سفر کرد، اما پیش از رسیدن به دانشگاه شیراز در فرودگاه این شهر مورد «هجوم نیروهای لباس‌شخصی» و ضرب‌وشتم قرار گرفت و در ‌‌‌نهایت مجبور به بازگشت به تهران شد.

در پی این اتفاق، مقامات دولتی از احضار و آزادی تعدادی از حمله‌کنندگان به آقای مطهری با قرار وثیقه و کفالت خبر دادند، اما این نماینده مجلس خود روز پنج‌شنبه، ۲۰ فروردین، «برخی از اعضای شورای تامین استان» فارس و «افراد زیرمجموعه» آنها را متهم کرد که «ایجادکننده ناامنی» در شهر شیراز هستند و امنیت این شهر را «مخدوش می‌کنند».

علی مطهری پیش از این نیز درباره عاملان حمله به خود گفته بود: «ظاهراً یک اصلِ پذیرفته شده بود؛ این افراد که از تجهیزات‌شان مانند موتورهای سنگین و گاز فلفل معلوم بود از کجا دستور گرفته‌اند.»

«موتورهای سنگین» معمولاً توسط نهادهای نظامی و نیروهای بسیج در ایران استفاده می‌شود.

هشدار انصار حزب‌الله درباره سخنرانی اکبر ناطق نوری و حسن خمینی در حالی است که پیش از این نیز دانشگاه دولتی آیت‌‌الله بروجردی در شهر بروجرد، ۱۵ اردیبهشت‌ماه ۹۳، از لغو سخنرانی حسن خمینی به دلیل «تهدیدهای تشنج‌آفرین افراط ‌گرایان» خبر داده بود.

پس از لغو این سخنرانی، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، اعلام کرد که فرماندار بروجرد «قصور خود» در خصوص لغو این همایش را پذیرفته و استعفا کرده است.

در سال ۸۹ نیز در جریان سخنرانی حسن خمینی، در مراسم بیست و یکمین سالروز درگذشت آیت‌‌الله خمینی در تهران، در روز ۱۴ خرداد، گروهی با سر دادن شعارهایی در حمایت از رهبر جمهوری اسلامی و علیه میرحسین موسوی و اکبر هاشمی رفسنجانی باعث شدند تا وی این سخنرانی را ناتمام بگذارد.

همچنین در جریان سخنرانی اکبر ناطق‌ نوری در حرم امام هشتم شیعیان در مشهد در سال٩١، عده‌ای از حاضران با سر دادن شعارهایی به اخلال در سخنرانی وی پرداختند.

از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی نیز تعدادی از همایش‌ها و سخنرانی‌های سیاسی اصلاح‌طلبان و چهره‌های منتقد به دلیل مخالفت و تهدیدهای گروه‌های فشار لغو شده است.

از جمله در خرداد ۹۳ همایش‌ها و سخنرانی‌های اصلاح‌طلبان برای بزرگداشت «دوم خرداد» در تعدادی ازشهرهای ایران از جمله یاسوج و بوشهر لغو شد.

XS
SM
MD
LG