لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۳

حوثی‌های یمن برای مذاکرات تحت نظارت سازمان ملل شرط گذاشتند


عربستان سعودی حملات خود به حوثی‌ها را روز چهارشنبه از سر گرفت
عربستان سعودی حملات خود به حوثی‌ها را روز چهارشنبه از سر گرفت

شورشیان حوثی توقف کامل حملات ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان را شرط حضور خود در گفت‌وگوهای صلح یمن عنوان کردند. اما سفیر عربستان در واشینگتن تاکید کرده که حملات عربستان تا توقف پیشروی‌های حوثی‌ها ادامه خواهد داشت.

خبرگزاری فرانسه اظهارات محمد عبدالسلام، سخنگوی حوثی‌ها در روز چهارشنبه، دوم اردیبهشت را بازتاب داده که می‌گوید خواسته این گروه برای از سرگیری گفت‌وگوهای سیاسی مورد حمایت سازمان ملل متحد، «توقف کامل تهاجم به یمن و رفع محاصره» است.

ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان تنها یک روز پس از اعلام خاتمه حملات هوایی به یمن، بار دیگر این حملات را از روز چهارشنبه از سر گرفت.

در دور جدید این حملات مواضع شورشیان در شهرهای تعز و الحوطه در مرکز و جنوب یمن هدف بمباران هواپیماهای ائتلاف منطقه‌ای قرار گرفتند در حالی که عربستان سعودی اعلام کرده بود تحولات یمن دیگر وارد فاز سیاسی شده است.

اما سفیر عربستان در واشینگتن تاکید می‌کند مادامی که حوثی‌ها پیشروی‌های خود را ادامه دهند، این حملات نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

عادل الجابر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: «وقتی که حوثی‌ها و متحدان آنها دست به اقدامات تهاجمی می‌زنند، پاسخ آن را دریافت خواهند کرد. تصمیم به آرام کردن اوضاع کاملا در دست آنهاست».

وی در نهایت هشدار داده که ارتش عربستان آماده متوقف ساختن پیشروی حوثی‌ها به سمت بندر عدن است.

گزارش‌ها حکایت از آن دارد که شورشیان حوثی روز چهارشنبه یک پایگاه نظامی در شهر تعز را تصرف کردند که متعاقب آن، عربستان حملات هوایی خود را از سر گرفت.

بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، نسبت به آغاز دوباره جنگ در یمن ابراز نگرانی کرده و خواستار پایان دادن به آن شده است.

XS
SM
MD
LG