لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۳

افخم: پیام ویژه‌ای در مورد یمن از آمریکا دریافت نکرده‌ایم


بحران یمن ادامه دارد
بحران یمن ادامه دارد

سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید در حاشیه مذاکرات اتمی، گفت‌وگوهایی با طرف آمریکایی در مورد موضوعات منطقه‌ای از جمله در مورد یمن شده است، اما «این‌که پیام ویژه‌ای در رابطه با موضوع یمن در کار بوده باشد این‌طور نیست».

این سخنان پس از آن مطرح می‌شود که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت «دلیل دارد که ما برخی از کشتی‌های خود را پیرامون منطقه خلیج فارس نگه می‌داریم، چون می‌خواهیم از آزادی حمل‌ونقل دریایی اطمینان حاصل کنیم. و آنچه ما به آنها (تهران) گفته‌ایم، این است که اگر اسلحه برای گروه‌های یمن ارسال شود، که حمل‌ونقل دریایی را به خطر می‌اندازد، آن وقت مسئله‌ساز است».

به گفته رئیس‌جمهوری آمریکا، واشینگتن در این مورد «بسیار سرراست» حرف خود را به تهران زده است.

ايالات متحده يک ناو هواپيمابر و يک ناو موشک‌انداز را به آب‌های اطراف يمن اعزام کرده است. آنچه خود همزمان با انتشار گزارش‌ها در مورد اعزام کشتی‌های ایرانی به سوی یمن است. مشخص نیست این کاروان کشتی‌ها چه محموله‌ای را در بر می‌گیرند. هنوز گزارشی در مورد اینکه آنها وارد آب‌های یمن شده باشند، منتشر نشده است.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، ۲ اردیبهشت ماه، در نشست خبری خود تاکید کرده است که جان کری، وزیر خارجه آمریکا، با محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، تماسی تلفنی داشته اما از ارائه توضیح در مورد جزئیات آن و اینکه آیا این تماس در رابطه با موضوع یمن بوده، خودداری کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، خانم افخم گفته است این تماس «در آستانه مذاکرات هسته‌ای و با توجه به برخی موضوعات مطرح شده در بحث هسته‌ای صورت گرفته است.»

بحران یمن با وجود آنکه عربستان سعودی به حملات هوایی علیه شورشیان حوثی در آن کشور برای مدت کوتاهی خاتمه داد، ادامه پیدا کرده است. ائتلاف به رهبری عربستان، یک روز پس از آن حملات را از سر گرفت.

در عین حال حوثی‌ها که از حمایت ایران برخوردار هستند، توقف کامل حملات ائتلاف منطقه‌ای به رهبری عربستان را شرط حضور خود در گفت‌وگوهای صلح یمن عنوان کردند.

سفیر عربستان در واشینگتن گفته است تا زمانی‌‌که حوثی‌ها به پیشروی‌های خود ادامه دهند، این حملات نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

مرضیه افخم در پاسخ به پرسشی در مورد اینکه کشور عمان طرحی برای آتش‌بس ارائه کرده که مورد توجه عربستان واقع شده و در آن شرط عقب‌نشینی حوثی‌ها و کنار گذاشته شدن اقدامات نظامی مطرح شده، گفته است «ما هم این طرح را دیده‌ایم».

به گفته خانم افخم «این‌که گروه‌ها و احزاب یمنی با طرح‌هایی که در رابطه با حل بحران در این کشور ارائه می‌شود چگونه برخورد می‌کنند نیازمند زمان است.»

XS
SM
MD
LG