لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۰۰

«اوین، دربست»؛ محمدرضا عالی‌پیام به زندان رفت


محمدرضا عالی‌پيام، شاعر و طنزپرداز منتقد جمهوری اسلامی با تخلص «هالو»، با انتشار ويدئويی در صفحه فيس‌بوک خود خبر داد که برای اجرای حکم حبس خود، به زندان اوين احضار شده و خود را به زندان معرفی می‌کند.

آقای عالی‌پيام که به سرودن اشعار طنز و انتقادی مشهور است، در اين ويدئو می‌گويد که پيش از اين يک بار به خاطر همين شعرها در سال ۹۲ محاکمه شده و يک بار در سال ۹۳ و وقتی به به قاضی گفته که نمی‌شود برای يک شعر دو بار محاکمه شد، پاسخ شنيده که بار پيش شاکی او سپاه پاسداران بوده و این بار «پليس امنيت».

اين شاعر و طنزپرداز در ادامه می‌گويد به قاضی گفته که ممکن است دفعه بعد «حوزه علميه قم، تاکسی‌رانان يا اتحاديه لحاف‌دوزان» از او شکايت کنند، اما قاضی پاسخ داده «همينه که هست».

اين شاعر و طنزپرداز پيش از اين نيز يک بار در ۲۸ مرداد ۱۳۹۱ توسط پليس امنيت بازداشت و سپس به اتهام تبليغ عليه نظام و تشويش اذهان عمومی به بند ۳۵۰ زندانيان سياسی و امنيتی اوين منتقل شد.

آقای عالی‌پيام ۱۹ شهريور ۱۳۹۱ با سپردن وثيقه صد ميليون تومانی از زندان آزاد شده بود.

او اکنون نيز به اتهام «اهانت به بنيانگذار جمهوری اسلامی ايران»، «اهانت به مقدسات اسلام»، «اهانت به مراجع مسلم تقليد» و «اهانت به مقام معظم رهبری» به يک سال و سه ماه و يک روز زندان محکوم شده است.

محمدرضا عالی‌پيام در پايان ويدئوی کوتاه خود با خواندن شعر

خنده به لبم اگر به دل پردردم
در باطن خود سبز و به ظاهر زردم
محکوم قفس شد اين قناری اما
يک سال و سه ماه بعد برمی‌گردم

از يک خودروی عبوری می‌خواهد که او را «دربست» به زندان اوين ببرد.

XS
SM
MD
LG