لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۵

عراقچی این دور از مذاکرات اتمی را مفید خواند


عباس عراقچی، چهره ارشد هیئت مذاکره‌کننده ایرانی، در وین گفت که اولویت ایران در این دوره از مذاکرات مسئله لغو تحریم‌ها و چگونگی آن بوده است. وی همچنین مذاکره با هیئت آمریکایی و اتحادیه اروپا را مفید خواند.

اظهارات این مقام وزارت خارجه ایران روز جمعه، چهارم اردیبهشت، در خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، بازتاب پیدا کرده که عنوان می‌کند هیئت مذاکره‌کننده ایرانی در وین هم‌اکنون در حال نگارش متن توافق و بحث درخصوص جزئیات است.

وی اظهار داشت: «اولویت ما در این دور از مذاکرات، بحث‌های مربوط به تحریم‌ها و روشن شدن ابعاد و جزئیات آن و شروع نگارش توافق‌ها در این زمینه بود و اکنون مشغول همین کار هستیم.»

مسئله لغو تحریم‌های ایران در صورت دستیابی به توافق جامع هسته‌ای یکی از چالش‌برانگیزترین موضوعات پیرامون مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی در هفته‌های اخیر و پس از تفاهم سیاسی لوزان بوده است.

رهبران ایران از جمله علی خامنه‌ای و حسن روحانی تاکید داشته‌اند که تحریم‌ها علیه ایران باید از روز اجرای توافق هسته‌ای لغو شود، اما کاخ سفید می‌گوید که لغو تحریم‌ها مرحله‌ای خواهد بود.

در این حال دور جدید مذاکرات ایران و قدرت‌های جهانی در سطح معاونان وزرای خارجه در وین انجام می‌شود که یکی از اهداف آن آغاز نگارش متن توافق جامع هسته‌ای است.

عباس عراقچی در این باره اظهار داشت: «در این مرحله، سوالات مختلفی درباره لغو تحریم‌ها مطرح است که درباره همه آنها در حال بحث و گفت‌وگو هستیم و باید پس از جمع‌بندی نوشته شود. کار ادامه دارد و با پیشرفت در این حوزه، اطلاع‌رسانی خواهد شد.»

وی سپس با اشاره به اظهارات مقامات آمریکا درباره چگونگی لغو تحریم‌ها گفت: «در این باره هم طرف آمریکایی و هم اروپایی، روشنگری‌های بسیار خوبی کردند. همچنین درباره قانونی هم که در کنگره آمریکا در حال تصویب است بحث‌های بسیار مفیدی داشتیم.»

کنگره آمریکا که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است در صدد تصویب طرحی است که عنوان می‌کند کنگره باید توافق هسته‌ای احتمالی با ایران را تصویب کند. آقای اوباما اما هشدار داده که این طرح را در صورت تصویب، وتو خواهد کرد.

عباس عراقچی پیش از این گفته بود که ایران درباره این طرح از هیئت مذاکره‌کننده آمریکایی توضیح خواهد خواست.

این دور از مذاکرات هسته‌ای که در وین برگزار می‌شود، عصر جمعه به پایان می‌رسد.

XS
SM
MD
LG