لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۰

خروج دو ناو آمریکایی از آب‌های یمن در پی بازگشت کاروان ایران


تنها یک روز پس از بازگشت کاروان دریایی جمهوری اسلامی از آب‌های یمن به سوی ایران، روز جمعه، چهارم اردیبهشت، خبر رسید که دو ناو آمریکایی نیز که به این آب‌ها وارد شده بودند به سمت خلیج فارس به راه افتاده‌اند.

پیشتر یک مقام وزارت دفاع ایالات متحده روز پنج‌شنبه گفته بود که کاروان کشتی‌های ایرانی که احتمالا حامل سلاح‌های پیشرفته به مقصد یمن بود مسیر خود را تغییر داده و بازگشته‌اند.

به گفته او، این کاروان شامل ۹ کشتی می‌شد که به سمت بندر عدن در یمن حرکت می‌کرد و احتمال می‌رفت حامل اسلحه‌های پیشرفته برای شورشیان حوثی باشد.

به دنبال حضور این کاروان در نزدیکی یمن، خبر رسید که ايالات متحده آمريکا يک ناو هواپيمابر و يک ناو موشک‌انداز خود را به آب‌های اطراف يمن اعزام کرده است.

ناو هواپيمابر يو‌اس‌اس تئودور روزولت و ناو موشک‌انداز يو‌اس‌اس نورماندی روز يک‌شنبه، ۳۰ فروردين، از خليج فارس به دريای عرب و خليج عدن رفتند.

در حالی که سخنگوی پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، در همان زمان این امر را تکذیب کرد که این دو ناو به دلیل حضور کاروان ایرانی به سمت یمن به راه افتاده‌اند، ترک این آب‌ها درست پس از این کاروان نشان می‌دهد که حضورشان با کاروان ایرانی بی‌ارتباط هم نبوده است.

خبرگزاری فرانسه روز جمعه، چهارم اردیبهشت، به نقل از یک «مقام دفاعی آمریکا» گفت که انتظار می‌رود که دو ناو روزولت و نورماندی «به‌زودی» وارد آب‌های خلیج فارس شوند.

همین خبرگزاری به نقل از مقام‌های آمریکایی می‌گوید که «هفت کشتی جنگی دیگر» آمریکا در خلیج عدن و آب‌های نزدیک یمن می‌مانند.

این مقام‌ها دلیل حضور کشتی‌های جنگی آمریکا در این نقطه را «حصول اطمینان» از بازماندن خطوط کشتی‌رانی در این منطقه ذکر کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG