لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۵

«کنگره تعداد رأی کافی برای جلوگیری از توافق با ایران را ندارد»


به گزارش بلومبرگ جان بینر این سخنان را در جلسه‌ای خصوصی در لاس وگاس گفته است
به گزارش بلومبرگ جان بینر این سخنان را در جلسه‌ای خصوصی در لاس وگاس گفته است

شبکه خبری بلومبرگ از قول جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در جلسه‌ای خصوصی نقل کرده است که جمهوری‌خواهان رای کافی برای آنکه بتوانند جلوی وتوی باراک اوباما در مورد طرح بازبینی توافق اتمی با ایران را بگیرند، ندارند.

شبکه خبری بلومبرگ می‌گوید که جان بینر در جلسه‌ای خصوصی در روز شنبه پنج اردیبهشت ماه، در نشستی با ائتلاف یهودیان جمهوری‌خواه، در لاس‌وگاس، سحن گفته است.

بنا بر این گزارش او گفته انتظار ندارد که در صورت رای لازم برای طرحی مقابل توافق جامع با ایران، این آرا به دو سوم لازم برای جلوگیری از وتوی رئیس‌جمهوری برسد.

دو سوم رای نمایندگان لازم است تا جلوی وتوی احتمالی از سوی رئیس‌جمهوری آمریکا در مورد لایحه‌ها و قوانین کنگره گرفته شود.

شبکه بلومبرگ گفته‌های آقای بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، را از زبان چهار نفر که در نشست خصوصی وگاس حضور داشتند، نقل کرده است.

باراک اوباما و کاخ سفید در چند مورد تاکید کرده‌اند که طرح اعمال نظر و بازبینی توافق جامع با ایران با وتوی ریاست‌جمهوری روبه‌رو خواهد شد.

طرح «بازبينی توافق هسته‌ای با ايران» از دولت باراک اوباما می‌خواهد که در صورت دستيابی به هر توافق با ايران، متن اين توافقنامه را در اختيار کنگره قرار دهد.

کمیته روابط خارجی سنا، دیگر بخش کنگره آمریکا، ۲۵ فروردین به طرحی «بازبینی» رای داد.

سخنگوی کاخ سفید در همان زمان اعلام کرد که اوباما احتمالا نسخه تجدیدنظر شده طرح سناتورهای جمهوریخواه و دمکرات را امضاء می‌کند.

این نسخه مدت بررسی کنگره را ۳۰ روز می‌داند و سپس به رئیس‌جمهوری زمان می‌دهد در صورت مخالفت با نظر نهاد قانون‌گذاری، آن را وتو کند. پس از آن است که کنگره می‌تواند مجددا برای جمع‌آوری دو سوم آرای لازم برای دور زدن وتو اقدام کند. در مجموع این روند می‌تواند تا ۵۲ روز به درازا بکشد.

در دوره ۳۰ روزه، رئیس‌جمهوری می‌تواند تحریم‌های اعمال شده توسط دولت آمریکا را لغو کند ولی تحریم‌های تصویب شده در کنگره می‌تواند تا پایان زمان نهایی بررسی توافق هسته‌ای با تهران به قوت خود باقی بماند.

تحریم‌های آمریکا علیه ایران، به خاطر برنامه اتمی این کشور، بخشی مستقیما از سوی کنگره و برخی از سوی دولت وضع شده است.

بلومبرگ می‌گوید مخالفان و منتقدان مذاکرات فعلی در تلاش هستند تا با افزایش امکانات طرح بازبینی، قادر باشند دست‌کم جلوی رفع آن بخشی از تحریم‌ها که از سوی کنگره وضع شده، را بگیرند.

همزمان گزارش‌هایی دیگر حاکی از آن است که در میان جمهوری‌خواهان بر سر طرح «بازبینی» اختلاف‌نظرهایی وجود دارد. [جزئیات را بخوانید]

ایران و کشورهای گروه ۵+۱ قرار است در پی چهارچوب تفاهم شدن در لوزان، تا پایان ماه ژوئن، دهه اول تیر ماه، به توافق نهایی و جامع برسند.

XS
SM
MD
LG