لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۰

مرسک: خدمه کشتی توقيف شده توسط ايران سالم هستند


شرکت کشتيرانی مرسک روز چهارشنبه، نهم اردیبهشت، اعلام کرد که خدمه کشتی توقیف شده توسط ایران سالم هستند ولی هنوز دقيقا به آنها گفته نشده که چرا ایران اين کشتی را توقيف کرده است.

یک مقام ایرانی گفته «بدهی شرکت کشتیرانی دانمارکی» دلیل توقیف این کشتی بوده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، کشتی «ام‌وی مرسک تيگریز» که با پرچم جزاير مارشال در حرکت بود روز هشتم اردیبهشت در تنگه هرمز توسط واحدهای گشت دريايی سپاه پاسداران توقيف و به بندرعباس منتقل شد.

اين حادثه در شرايط حساسی که مذاکرات هسته‌ای ايران با غرب به مراحل نهايی آن نزديک می‌شود روی داده است.

کور رادينگز، از سخنگویان شرکت بين‌المللی حمل‌و‌نقل دريايی «ريکمرس» در سنگاپور که اين کشتی را در اجاره دارد به خبرگزاری‌ها گفت که صبح روز چهارشنبه با خدمه کشتی تلفنی صحبت کرده‌اند.

او افزود: «ما مطمئن شديم که خدمه در کشتی و در شرايط امن و مطلوبی هستند».

اين سخنگو گفت که ماموران ايرانی هنوز داخل کشتی هستند و تاکنون با نهادهای مسئول در ايران تماسی برقرار نشده است.

واحدهای گشت دريايی سپاه پاسداران روز سه‌شنبه برای متوقف و توقيف اين کشتی به سوی آن تير اخطار شليک کردند. نيروی دريايی آمريکا در واکنش به اين اقدام يک ناوشکن و يک هواپيمای خود را به سوی آن نقطه اعزام کرد.

به گفته سخنگوی شرکت کشتيرانی ريکمرس، از ۲۴ خدمه اين کشتی بیشتر آنها اهل اروپای شرقی و کشورهای آسيایی هستند و هيچ آمريکایی در میان آنها نيست.

تلویزيون دولتی ايران در گزارش خود اعلام کرد که خدمه کشتی اهل کشورهای بريتانيا، بلغارستان، رومانی و ميانمار (برمه) هستند. وزارت خارجه رومانی تایيد کرده که چهار ملوان اين کشتی شهروند آن کشور هستند.

خبرگزاری تسنیم روز چهارشنبه از قول هادی حق‌شناس، معاون سازمان بنادر و کشتيرانی ايران گفت که اين کشتی هنوز در توقيف است.

اين مقام ايرانی افزود: «دليل توقيف اين کشتی بدهی‌های پرداخت نشده شرکت دانمارکی کشتيرانی مرسک به يک شرکت ايرانی است و به همين خاطر دادگاه حکم توقيف آن را صادر کرده است».

کور رادينگز سخنگوی شرکت ريکمرس که در حال حاضر اين کشتی را در اجاره دارد گفت از موضوع بدهی«بی‌اطلاع» است و در اين مورد بايد از شرکت مالک کشتی، يعنی مرسک سوال شود.

سخنگوی مرسک نيز روز چهارشنبه گفت که هنوز دليل توقيف اين کشتی برای آنها کاملا روشن نيست و در مورد ادعای بدهی اين شرکت نيز اظهار «بی‌اطلاعی» کرد.

خبرگزاری آسوشيتدپرس نوشته است: بر اساس گزارش‌های منتشر شده در يک مجله کشتيرانی، مالک اصلی اين کشتی يک شرکت آمريکايی سرمايه‌گذاری بين‌المللی به نام «اوک تری کاپيتال» است که دفتر مرکزی آن در لس‌انجلس است.

اما سخنگوی اين شرکت حاضر نشد در اين مورد اظهار نظر کند و هرگونه پرسشی را به شرکتی که در حال حاضر اين کشتی را در اجاره دارد، ارجاع داد.

کور رادينگز نيز در اين زمينه فقط گفت که مالک اين کشتی «سرمايه گذاران خصوصی» هستند و حاضر نشد اطلاعات بيشتری بدهد.

او افزود شرکت دانمارکی مرسک اين کشتی را برای حمل بار اجاره کرده و محموله آن کالاهای حساسی مثل تجهيرات نظامی نبوده است.

نيروی دريايی آمريکا حرکات نيروی دريايی و کشتی‌های باری ايران را در منطقه زير نظر دارد. هفته گذشته نيروی دريايی آمريکا يک ناو هواپيمابر و يک کشتی موشک‌انداز را به دريای عمان اعزام کرد که به اعتقاد برخی از کارشناسان برای «کنترل ارسال تسليحات از سوی ايران برای شيعيان حوثی در يمن» صورت گرفت.

همچنين مقامات نظامی آمريکا گفتند که جمعه هفته گذشته قايق‌های گشتی ايران در تنگه هرمز يک کشتی تجاری را که با پرچم آمريکا در حرکت بود محاصره کردند ولی پس از مدتی و بدون اينکه تيری شليک شود به محاصره پايان دادند و اين کشتی توانست بدون مشکلی به حرکت خود ادامه دهد.

XS
SM
MD
LG