لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۱

ظریف در نیویورک: تحریم‌ها علیه ایران چند روز پس از توافق برداشته می‌شود


وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه نهم اردیبهشت گفت که در صورت دستیابی به توافق نهایی تا روز ۳۰ ژوئن، تحریم‌ها علیه ایران ظرف چند روز برداشته خواهد شد، این در حالی است که معاون وزیر خارجه آمریکا گفته است: «حتی بعد از رسیدن به توافق نهایی هنوز به کمی زمان برای اجرای آن نیاز است».

محمد جواد ظریف که در دانشگاه نیویورک سخنرانی می‌کرد اظهار داشت: امضای توافق هسته‌ای با ایران موجب رفع تحریم‌های سازمان ملل، اتحادیه اروپا و ایالات متحده علیه تهران ظرف چند روز خواهد شد.

اظهارات وزیر امور خارجه ایران به دنبال سخنان چند هفته گذشته مقام‌های جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد که تاکید کرده‌اند در صورت دستیابی به توافق جامع و نهایی هسته‌ای، تمام تحریم‌ها بر ضد تهران باید بلافاصله برداشته شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای ظریف در سخنان روز چهارشنبه خود با جزئیات بیشتری این موضوع را باز کرد و گفت: «اگر تا روز ۳۰ ژوئن به توافق دست پیدا کنیم، ظرف چند روز قطعنامه‌ای در شورای امنیت ذیل ماده ۴۱ فصل هفتم (منشور سازمان ملل) تصویب خواهد شد که برای تمامی اعضاء الزام آور خواهد بود».

وی افزود: این قطعنامه، توافق یاد شده را مورد تایید قرار خواهد داد، تحریم‌های پیشین سازمان ملل را ملغی اعلام کرده و روند «لغو تحریم‌های اتحادیه اروپا و پایان تحریم‌های ایالات متحده آمریکا را به جریان می‌اندازد».

رویترز از پاره‌ای دیپلمات‌ها نقل قول کرده است که قطعنامه جدید شورای امنیت همچنین برخی از محدودیت‌های سازمان ملل از جمله ممنوعیت فروش اسلحه و انتقال قطعات حساس مربوط به برنامه هسته‌ای و موشکی ایران را بار دیگر مورد تایید قرار خواهد داد.

وزیر خارجه ایران پیشتر در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «پی‌بی‌اس» با انعطاف بیشتری گفته بود که تحریم‌ها «به محض اجرای تعهدات ایران لغو خواهد شد».

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که مقام‌های آمریکا و اتحادیه اروپا گفته‌اند تحریم‌ها در مراحل مختلف و پس از تایید اقدامات ایران از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لغو خواهند شد.

آمریکا می‌گوید که این تاییدیه ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، که در هند به سر می‌برد روز چهارشنبه در پاسخ به این پرسش که در صورت توافق نهایی، آیا تحریم‌های ایران همه با هم برداشته خواهد شد گفت: «حتی بعد از رسیدن به توافق نهایی هنوز به کمی زمان برای اجرا نیاز است».

وی تاکید کرد: «تحریم‌هایی که در حوزه حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر علیه ایران اعمال شده است، حتی با توافق‌نهایی اتمی برداشته نخواهد شد».

ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان تا پایان ماه ژوئن فرصت دارند تا به اختلافات خود درباره دامنه برنامه هسته‌ای تهران و نحوه لغو تحریم‌ها فائق آیند و توافق نهایی برای حل و فصل ابهام‌های مربوط به این برنامه را امضاء کنند.

طرفین می‌گویند که نگارش متن این توافق را آغاز کرده‌اند و قرار است پس از چند روز وقفه، از روز پنجشنبه دهم اردیبهشت در نیویورک از سر گرفته شود.

وزیر امور خارجه ایران در سخنان خود در دانشگاه نیویورک اطمینان داد که طرفین تا پایان ضرب الاجل مذاکرات، اختلافات میان خود از جمله درباره زمان بندی لغو تحریم‌ها را حل می‌کنند.

آقای ظریف گفت: «فکر نمی‌کنم مشکلات غیرقابل حل باشند. همه باید انعطاف پذیر باشند و تن به مصالحه بدهند».

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، وی افزود: «فراموش نکنید که ما و طرف مقابل سرمایه‌های سیاسی زیادی را صرف این مذاکرات کرده‌ایم و شکست این مذاکرات برای همه طرفین خسران بزرگی محسوب می‌شود».

وزیر خارجه ایران ادامه داد: این توافق ممکن است نتواند رضایت همه را فراهم بیاورد اما توافق خوبی است.

آقای ظریف در بخش دیگری از سخنانش به موضوع توقیف یک کشتی تجاری اشاره کرد و گفت که جمهوری اسلامی متعهد به آزادی رفت و آمد در خلیج فارس است.

وی اظهار داشت: ایران به قوانین دریانوردی بین المللی احترام می‌گذارد و برای جمهوری اسلامی آزادی رفت و آمد در خلیج فارس امری ضروری است.

روز سه‌شنبه یک کشتی تجاری با ۲۴ خدمه که با پرچم جزایر مارشال در خلیج فارس در حرکت بود از طرف ایران توقیف شد.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران توقیف این کشتی را مطابق با مقررات بین المللی خوانده و دلیل توقیف کشتی را بدهی مالی آن ذکر کرده است.

XS
SM
MD
LG