لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۹

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران: لازم نیست آمریکا کشتی‌های خود را اسکورت کند


در پی اقدام ایران به توقیف یک کشتی در خلیج فارس و همراهی ناوگان ایالات متحده با کشتی‌هایی با پرچم آن کشور در منطقه، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران گفته است نیاز نیست آمریکا کشتی‌هایش را در تنگه هرمز و دریای عمان اسکورت کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حبیب‌الله سیاری، روز یکشنبه ۱۳ اردیبهشت، تأکید کرد که با حضور نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، امنیت دراین منطقه «کاملاً برقرار است».

آقای سیاری در عین‌حال گفت که «خلیج عدن و باب المندب امنیت کافی ندارد، بنابراین آمریکایی‌ها باید در این منطقه کشتی‌های خود را اسکورت کنند.»

به دنبال اقدام ایران در توقیف یک کشتی با پرچم جزایر مارشال در تنگه هرمز، آمریکا اعلام کرد که حاضر است علاوه بر کشتی‌های دارای پرچم آن کشور، از کشتی‌های کشورهای دیگر هم در تنگه هرمز محافظت کند.

در همین حال ناوگان دریایی ایالات متحده، روز پنج‌شنبه ۱۰ اردیبهشت، چهار کشتی با پرچم آمریکا که قصد گذر از این تنگه را داشتند، همراهی کرد.

نیروی دریایی ایران سه شنبه هشتم اردیبهشت، یک کشتی باری با پرچم جزایر مارشال را در خلیج فارس توقیف کرد که دلیل آن شکایت‌های مالی عنوان شد.

با این حال مقامات ایالات متحده عنوان کرده‌اند که یک هفته پیش از آن نیز، نیروی دریایی سپاه پاسداران به یک کشتی تجاری با پرچم آمریکا در خلیج فارس نزدیک شده و برای آن «مزاحمت» ایجاد کرده بود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران در سخنان روز یک شنبه خود، «تئوری بازگشت به دریا و قدرت دریایی» را از «تدابیر» رهبر جمهوری اسلامی خواند و افزود که «سربازان نیروی دریایی برای تحقق آن هیچ تذکر خارجی را نمی‌پذیرند».

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای سیاری با اشاره به اینکه نیروی دریایی ایران در منطقه‌ای بیش از ۱٫۳ برابر خاک کشور مستقر است، افزود: «امروزه هر کشوری که از نظر دریاها پیشرفت کند از نظر دفاع جلوتر است».

او افزوده است: «اگر نیروهای دریایی جمهوری اسلامی ایران در خلیج عدن حضور نداشته باشند، دزدان دریایی اقتصاد را فلج می‌کنند.»

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران در روزهای گذشته چندین بار بر ادامه حضور این نیرو در خلیج عدن تأکید کرده‌ است.

در همین حال رسانه‌های بین‌المللی گزارش داده بودند که ۹ کشتی جنگی ایران که مظنون به حمل سلاح برای شورشیان حوثی در یمن بودند، پس از حضور ناوگان دریایی ایالات متحده آمریکا به رهبری ناو هواپیمابر یواس‌اس تئودور روزولت در آب‌های اطراف یمن، به سمت ایران بازگشته‌اند.

پس از این گزارش‌ها آقای سیاری با تأکید بر ادامه حضور ناوهای ایرانی در خلیج عدن گفت که صبح روز پنج‌شنبه دهم اردیبهشت، ناوگروه ۳۴ نیروی دریایی ارتش در ورودی باب‌المندب در حال گشت‌زنی بوده‌است.

ایران متهم به حمایت نظامی از شورشیان شیعه حوثی در یمن است، تا آنجا که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، یکم اردیبهشت، گفته بود «آمریکا در پیامی مستقیم به ایران هشدار داده از ارسال سلاح به یمن که می‌تواند امنیت کشتی‌رانی در منطقه را به خطر بیندازد خودداری کند».

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران دلیل حضور این نیرو درخلیج عدن را «حفظ منافع اقتصادی جمهوری اسلامی» در مقابله با دزدان دریایی ذکر کرده‌ است.

XS
SM
MD
LG