لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۲

ناوگان آمریکا همراهی کشتی‌های بریتانیا را در تنگه هرمز آغاز کرد


یک کشتی جنگی آمریکا در خلیج فارس (عکس تزئینی است)
یک کشتی جنگی آمریکا در خلیج فارس (عکس تزئینی است)

نيروی دريايی ايالات متحده آمريکا، همراهی کشتی‌های تجاری با پرچم بريتانيا که قصد عبور از تنگه هرمز را دارند، آغاز کرده است.

وزارت دفاع آمريکا (پنتاگون) با اعلام اين خبر در روز دوشنبه ۱۴ ارديبهشت افزود پس از آنکه يک کشتی تجاری با پرچم بريتانيا از نيروی دريايی ايالات متحده مستقر در منطقه درخواست کرد تا آن را برای عبور از تنگه هرمز همراهی کند، نيروی دريايی به اين درخواست پاسخ مثبت داده است.

نيروی دريايی آمريکا چند روز است که در واکنش به توقيف يک کشتی باری با پرچم جزاير مارشال در خليج فارس و توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کشتی‌های باری و تجاری که با پرچم ايالات متحده در خليج فارس و تنگه هرمز تردد می‌کنند، آغاز کرده است.

اما ايران می‌گويد که امنيت در منطقه «کاملا برقرار است» و نيازی به اسکورت کشتی‌ها توسط نيروی دريايی آمريکا نيست.

اين در حالی است که خبرگزاری رويترز به نقل از مقام‌های رسمی پنتاگون گفته که آمريکا اساسا مشکل را در رفتار ايران در خليج فارس و تنگه هرمز می‌بيند.

در همين حال شرکت کشتیرانی مرسک که کشتی تجاری تحت اجاره آن و خدمه‌اش هم‌اکنون در توقيف ايران قرار دارد، اعلام کرده که مجددا با مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی در اين خصوص رايزنی کرده اما پيشرفت چندانی به دست نيامده است.

شرکت مرسک در توییتر: «بهترین کاری را که بتوانیم انجام دهیم، برای حل مسئله ادامه می‌دهیم. دغدغه اصلی ما حفظ امنیت خدمه و آزادی امن کشتی است».

اين شرکت گفته که نماينده‌اش با مسئولان سازمان بنادر و کشتيرانی ايران و سفير دانمارک نيز با مقام‌های وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ديدار کرده‌اند.

مرسک با تاکيد بر اينکه هنوز اطلاعيه‌ای رسمی و مکتوب از سوی مقام‌های ايرانی درباره توقيف کشتی و محموله آن دريافت نکرده است، خواستار آزادی هرچه سريعتر اين کشتی و خدمه‌اش شد.

جمهوری اسلامی می‌گويد که اين کشتی و خدمه‌اش را به خاطر بدهی‌های شرکت مرسک به شرکت‌ها و نهادهای ايرانی توقيف کرده است.

XS
SM
MD
LG