لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۱

«هشدار جدی» ناو ایرانی به هواپیماهای آمریکایی در خلیج عدن


خبرگزاری صداوسیمای ایران خبر داد که روز دوشنبه، ۱۴ فروردین، یک ناوشکن ایرانی در خلیج عدن به دو هواپیما و یک ناوشکن آمریکایی «هشدار جدی» داده که «فاصله استاندارد پنج مایلی» را از این ناوشکن حفظ کنند.

به گفته این خبرگزاری، یک ناوشکن و هواپیماهای گشت و شناسایی آمریکا به تذکر ناوشکن ۷۲ البرز ایران «جواب مثبت» داده و «تغییر مسیر داده‌اند».

خبرگزاری صداوسیما در گزارش خود در عین حال نوشت که ناو‌ها و هواپیماهای آمریکایی این روز‌ها در خلیج عدن «بار‌ها اطراف ناوگروه ۳۴ ارتش دیده شدند، اما به ناوشکن البرز و ناو بوشهر هیچ هشداری ندادند».

به گفته این خبرگزاری، در دو روز گذشته ناوشکن‌ها و هواپیماهای شناسایی آمریکا در نزدیکی ناوگروه ۳۴ نیروی دریایی ارتش ایران «رصد می‌شوند و با هشدار ناوشکن ۷۲ البرز به سرعت صحنه را ترک می‌کنند».

در همین حال مصطفی تاج‌الدینی، فرمانده ناوگروه ۳۴ نیروی دریایی ارتش ایران، نیز گفت که ناوهای ایرانی در آب‌های بین‌المللی حضور دارند و ناوگروه‌های آمریکایی «حق هشدار به ایران را ندارند».

به گفته حبیب‌الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران، ناوگروه ۳۴ این نیرو «در قالب ناوشکن البرز و ناو لجستیک بوشهر» در خلیج عدن حضور دارند.

پیش از این رسانه‌های بین‌المللی گزارش داده بودند که ۹ کشتی جنگی ایران که مظنون به حمل سلاح‌ برای شورشیان حوثی در یمن بودند، پس از حضور ناوگان دریایی ایالات متحده آمریکا به رهبری ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس تئودور روزولت در آب‌های اطراف یمن، به سمت ایران بازگشته‌‌‌اند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران اما این گزارش‌ها را تکذیب و بر ادامه حضور ناوهای این نیرو در خلیج عدن تاکید کرده است.

در همین حال حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی و آفریقای وزیر خارجه ایران، تاکید کرد که ایران «اجازه نخواهد داد» یمن مانند غزه محاصره شود و به کمک‌های به گفته او «بشردوستانه» به این کشور ادامه خواهد داد.

آقای امیرعبداللهیان در مصاحبه‌ای با شبکه المنار، وابسته به حزب‌الله لبنان، اضافه کرد: «شواهد تایید می‌کند که تروریست‌ها در سوریه، عراق و یمن با برخی از دستگاه‌های امنیتی در منطقه ارتباط دارند.»

در همین حال مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز روز دوشنبه «محاصره» یمن را «سناریوی غیرانسانی» خواند.

وی تاکید کرد که به گفته او «تداوم مانع‌تراشی عربستان سعودی در برابر ورود کمک‌های بشردوستانه» موجب کمبود شدید اقلام اولیه مورد نیاز دارویی و درمانی، آب آشامیدنی، نان و مواد غذایی در این کشور شده است.

روابط ایران و عربستان، به‌‌ویژه در هفته‌های اخیر، بر سر یمن تیره‌تر شده و وزارت خارجه ایران در دو هفته گذشته دو بار کاردار عربستان در تهران را برای اعتراض به حمله به حوثی‌ها و جلوگیری از فرود هواپیماهای ایرانی در صنعا احضار کرده است.

ایران متهم به حمایت نظامی از شورشیان شیعه حوثی در یمن است، تا آنجا که باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه، یکم اردیبهشت، گفت که «آمریکا در پیامی مستقیم به ایران هشدار داده از ارسال سلاح به یمن که می‌تواند امنیت کشتی‌رانی در منطقه را به خطر بیندازد خودداری کند».

از سوی دیگر نیروی دریایی آمریکا چند روز است که در واکنش به توقیف یک کشتی باری با پرچم جزایر مارشال در خلیج فارس و توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کشتی‌های باری و تجاری که با پرچم ایالات متحده در خلیج فارس و تنگه هرمز تردد می‌کنند، آغاز کرده است.

اما ایران می‌گوید که امنیت در منطقه «کاملا برقرار است» و نیازی به اسکورت کشتی‌ها توسط نیروی دریایی آمریکا نیست.

این در حالی است که خبرگزاری رویترز به نقل از مقام‌های رسمی پنتاگون گفته که آمریکا اساسا مشکل را در رفتار ایران در خلیج فارس و تنگه هرمز می‌بیند.

XS
SM
MD
LG