لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۵

بنیامین نتانیاهو برای تشکیل دولت ائتلافی در اسرائیل به توافق رسید


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تنها دو ساعت پیش از نیمه شب چهارشنبه توانست ضرب‌الاجل تعیین‌شده برای تشکیل دولت را اجابت کند و با احزاب دیگر وارد ائتلافی شکننده شود.

خبرگزاری‌ها به نقل از منابع مطلع گزارش دادند که نتانیاهو، رهبر «حزب لیکود» همراه با نفتالی بنت، رهبر حزب راست‌گرای «خانه یهود» قصد دارند به زودی خبر این ائتلاف را اعلام کنند و آن را به امضا برسانند.

این ائتلاف تنها شامل ۶۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنست، پارلمان اسرائیل، می‌شود که حداقل میزان پیش‌بینی شده در قوانین اسرائیل است.

به این ترتیب آقای نتانیاهو توانست پس از ۴۲ روز، مذاکره برای تشکیل کابینه را به سرانجام برساند.

بر اساس گزارش روزنامه اسرائیلی «هاآرتص»، در دولت جدید اسرائیل، وزارت دادگستری سهم حزب «خانه یهود» خواهد بود. نشریه «تایمز آو اسرائیل» نیز با تایید این خبر گامی فراتر از «هاآرتص» برداشته و نوشته که آیلت شیکد وزیر دادگستری می‌شود، زنی ۳۹ ساله که تنها دو سال فعالیت سیاسی داشته است.

این گزارش همچنین می‌گوید که آقای نتانیاهو با نفتالی بنت، رهبر حزب خانه یهود توافق کرده که او را به عنوان وزیر آموزش برگزیند و یک پست وزارت هم برای یوری آریل، دیگر عضو حزب خانه یهود در نظر بگیرد که احتمالا وزارت کشاورزی است.

اما از همه این چهره‌ها جنجالی‌تر، آیلت شیکد است که گفته می‌شود تابستان ۲۰۱۴، زمانی که حملات اسرائیل به غزه بالا گرفت، با انتشار متنی در فیس‌بوک خود، «همه مردم فلسطین» را به عنوان «دشمن» خواند و خواستار نابودی آنها و شهرها و روستاهای‌شان شد. این پست اما از صفحه فیس‌بوک خانم شیکد حذف شده است.

«تایمز آو اسرائیل» می‌نویسد که بنیامین نتانیاهو هنوز گزینه وزارت امور خارجه را قطعی نکرده و امیدوار است که بتواند موافقت اسحاق هرتزوگ، رهبر ائتلاف صهیونیست را جلب کند.

حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو در انتخابات شش هفته پیش اسرائیل تنها توانسته بود ۳۰ کرسی به دست بیاورد. آقای نتانیاهو سپس وارد ائتلاف با اتحاد یهودیت توراتی (شش کرسی)، کولانا (۱۰ کرسی) و شاس (هفت کرسی) شد و از این طریق توانست ۵۳ کرسی پارلمان اسرائیل را همراه خود سازد.

اما ائتلاف چهارشنبه شب او با حزب «خانه یهود» که هشت کرسی در اختیار دارد، باعث می‌شود که اکثریت پارلمان را به صورتی بسیار شکننده در اختیار داشته باشد.

XS
SM
MD
LG