لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۵

«ممنوعیت» ورود یک عضو جبهه مشارکت به شیراز برای سخنرانی


الهه کولایی، عضو حزب جبهه مشارکت و استاد دانشگاه، در بیان جزئیات ممانعت از سخنرانیش در شهر شیراز در تاریخ ۱۱ اسفند ۹۳،به نقل از ماموران «پلیس امنیت» گفت که «شورای تأمین» و «دادستانی» وروداو به شهر شیراز را «ممنوع» کرده بودند.

به گفته خانم کولایی، یک زن و یک مرد که خود را ماموران «پلیس امنیت» کشور معرفی کرده‌اند بلافاصله پس از پیاده شدن او از هواپیما، او را سوار خودرو کرده و از خروجش از فرودگاه شیراز ممانعت کرده‌اند.

الهه کولایی در مصاحبه با روزنامه شرق که روز پنج‌شنبه، ۱۷ اردیبهشت، منتشر شده گفت که در نهایت این افراد او را «بدون بلیت» سوار هواپیما کرده‌اند تا به تهران بازگردد.

خانم کولایی روز یک‌شنبه، ۱۰ اسفند ۹۳، در حالی که قرار بود به دعوت انجمن فرهنگ و سیاست در دانشگاه شیراز سخنرانی کند از فرودگاه شیراز به تهران بازگردانده شد.

وی پس از دو ماه درباره جزئیات ممانعت از سخنرانیش گفت: «وقتی وارد فرودگاه شیراز شدم، خانم و آقایی دعوت کردند تا سوار ماشین شوم... گفتند شورای تأمین و دادستانی شما را ممنوع‌الورود کرده‌اند.»

خانم کولایی با بیان این که این دو نفر به او دستور کتبی نشان نداده‌اند افزود: «البته روحانی جوانی هم در کنار این دو نفر بود. با کنایه به من گفت وقتی شما و امثال آقای غفاری می‌آیید، شهر را به‌ هم می‌ریزید و ما باید جمعش کنیم.»

سخنرانی هادی غفاری، نماینده سابق مجلس، در شهر شیراز در سال ۹۳ اعتراض شدید برخی از نهادهای نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی در این شهر را به دنبال داشت. از جمله ابوفاضل رضوی اردکانی، امام‌ جمعه موقت شیراز، گفته بود: «اگر هادی غفاری از شیراز فرار نکرده بود، دانشجویان دندانش را در دهان وی خرد می‌کردند.»

یک هفته پس از ممانعت از سخنرانی الهه کولایی، علی مطهری که روز ۱۸ اسفند ۹۳ برای سخنرانی در دانشگاه شیراز به این شهر سفر کرده بود، در فرودگاه مورد «هجوم نیروهای لباس‌شخصی» و ضرب‌ و شتم قرار گرفت و در ‌‌‌‌نهایت مجبور به بازگشت به تهران شد.

الهه کولایی در همین باره گفت: «اگر با برهم‌ خوردن برنامه سفر من به شیراز مقابله جدی صورت می‌گرفت، شاید چند هفته بعد عده‌ای به خودشان اجازه نمی‌دادند با آجر و گوجه به آقای مطهری حمله‌‌ور شوند. این یعنی یک جای کار ایراد جدی دارد.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: «وقتی مسئولان در سطح عالی استان تصمیم می‌گیرند بدون دلیل و ارائه مستندات، سخنرانی استاد دانشگاهی را لغو کنند، این دیگر نشانی از اراده و عزم در برخورد با تندروی ندارد.»

خانم کولایی اضافه کرد: «من اصلا معتقد نیستم رفتار اقلیت خودسر موجب لغو سخنرانی شده، بلکه اگر هم تنبیهی لازم بوده، باید شامل حال دستگاهی شود که اعمال حاکمیت کرده و چنین تصمیمی گرفته است.»

پس از حمله به علی مطهری در شهر شیراز، برخی از نمایندگان مجلس و همچنین شخصیت‌های سیاسی از عملکرد استانداری فارس در برخورد نکردن با عاملان حمله‌ و لغو سخنرانی آقای مطهری انتقاد کردند.

از جمله محمدرضا صادق، مشاور رسانه‌‌ای رئیس جمهوری ایران، روز جمعه، ۲۲ اسفند ۹۳، گفت که اگر استاندار فارس نتواند با خاطیان اتفاقات شیراز و حمله به علی مطهری برخورد کند باید از سمت خود استعفا کند.

با این حال محمد احمدی، استاندار فارس، ضمن دفاع از عملکرد خود، مسئولان دانشگاه شیراز را به دلیل توجه نکردن به مصوبه شورای تأمین این شهر و همچنین اطلاع ندادن ساعت ورود آقای مطهری به فرمانداری مقصر دانسته بود.

در مقابل اما مجید ارشاد، رئیس دانشگاه شیراز، گفته بود که «توصیه شورای تأمین شهرستان شیراز» مبنی بر برگزار نشدن جلسه سخنرانی آقای مطهری، در هیئت نظارت بر تشکل‌های دانشجویی مطرح و رد شده بود.

XS
SM
MD
LG