لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۹

کمالوندی: چیزی به عنوان بازدید از تاسیسات نظامی وجود ندارد


سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید که در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «هیچ صحبتی» از دسترسی به سایت‌های نظامی نشده، اما ایران در پاسخ به «تقاضای» کشورهای غربی «چارچوبی» را برای «یک سری اطلاعات و دسترسی‌ها» مشخص کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی، روز جمعه، ۱۸ اردیبهشت، گفت که «چیزی به عنوان بازدید از تاسیسات نظامی وجود ندارد».

وی در عین حال اضافه کرد: «غربی‌ها با توجه به ابهاماتی که از گذشته دارند تقاضای یک سری اطلاعات و دسترسی‌هایی را داشتند که برای آن نیز چارچوبی مشخص کردیم.»

وی با تاکید بر این که در همکاری‌های «گام به گام» ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «هیچ صحبتی» از دسترسی به سایت‌های نظامی نشده در عین حال افزود: «اما اگر ابهاماتی داشته باشند... تلاش می‌کنیم... برطرف کنیم.»

در همین حال عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده اتمی ایران، شامگاه سه‌‌شنبه، ۱۵ اردیبهشت، در یک برنامه تلویزیونی ضمن رد نکردن احتمال بازرسی از مراکز نظامی ایران گفته بود که بازرسی‌های «احتمالی» بر اساس پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته ‌ای «مدیریت ‌شده است».

این در حالی است که پیش از آن مقامات نظامی ایران از بازرسیِ مراکز نظامی به عنوان خط قرمز نام برده و تاکید کرده بودند که اجازه بازرسی از این مراکز را نخواهند داد.

از جمله حسین سلامی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، روز شنبه، ۲۹ فروردین، در هشداری شدیداللحن گفته بود که جمهوری اسلامی جواب بازدید از مراکز نظامی ایران را «با سرب داغ» خواهد داد.

سنای ايالات متحده آمريکا روز پنج‌شنبه با اکثريت قاطع ۹۸ رای مثبت در برابر تنها يک رای منفی، طرحی که به کنگره اين کشور امکان بررسی توافق احتمالی هسته‌ای با ايران را می‌دهد، تصويب کرد.

کنگره آمريکا از ترکيب سنا و مجلس نمايندگان اين کشور تشکيل می‌شود.

همزمان با تصویب این طرح۱۵۰ عضو مجلس نمایندگان در نامه‌ای حمایت خود را از مذاکرات اتمی دولت باراک اوباما و هم‌پیمانان آن با ایران اعلام کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG