لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۸

اولاند در کوبا خواستار پایان تحریم‌های آمریکا علیه هاوانا شد


اولاند و کاسترو در هاوانا
اولاند و کاسترو در هاوانا

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، روز ۲۱ اردیبهشت، در پی نخستین دیدار یک مقام غربی از هاوانا از زمان بهبود روابط واشینگتن با کوبا، از آمریکا خواست به تحریم‌ها علیه آن کشور خاتمه دهد.

او پیشتر تاکید کرده بود که درباره مسائل حقوق بشر نیز با مقام‌های کوبا گفت‌وگو می‌کند.

رئیس‌جمهوری فرانسه پیش از دیدار با برادران کاسترو، رائول، رئیس‌جمهوری و فیدل، رهبر پیشین آن کشور، خواستار رفع تحریم‌هایی ‌شد که از نیم قرن پیش اعمال آن‌ها آغاز شده است.

آقای اولاند گفته است او هر کاری بشود می‌کند تا «اقداماتی که شدیدا به توسعه کوبا لطمه وارد کرده‌اند، در نهایت متوقف شوند».

این نخستین دیدار رئیس‌جمهوری از فرانسه از کوبا، از زمان استقلال آن کشور پیرامون دریای کارائیب، در پایان سده نوزدهم است.

میگوئل دیاز کانل، معاون رئیس‌جمهوری کوبا (راست) دست‌های اولاند را می‌فشارد
میگوئل دیاز کانل، معاون رئیس‌جمهوری کوبا (راست) دست‌های اولاند را می‌فشارد

رئیسان جمهوری آمریکا و کوبا، در آذر ماه گذشته اعلام کردند که روند عادی‌سازی روابط خود را آغاز می‌کنند.

پس از آن، باراک اوباما و رائول کاسترو در پاناما دیداری داشتند.

در ۲۵ فروردین ماه، آقای اوباما به کنگره آن کشور اطلاع داد، قصد دارد کوبا را از فهرست کشورهای حامی تروریسم خارج کند؛ آنچه خود به بازگرداندن روابط دو کشور به مسیر دیلپماتیک کمک بیشتری خواهد کرد.

با این همه عادی‌سازی روابط با کوبا و رفع تحریم‌ها علیه آن کشور در ایالات متحده با مخالفانی روبه‌رو است؛ بسیاری از آن‌ها از سیاستمداران جمهوری‌خواه هستند که در حال حاضر اکثریت را در هر دو مجلس سنا و نمایندگان ایالات متحده بر عهده دارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کوبا می‌گوید تحریم‌ها علیه آن کشور «۱۰۰ بیلیون دلار» هزینه داشته است.

رئیس‌جمهوری فرانسه در عین حال از هاوانا خواسته است، درهای اقتصاد خود را باز کند؛ «ما البته می‌خواهیم شاهد تسهیل قوانین [اقتصادی] شما و نیز ایجاد امکان برای شرکت‌های خود باشیم تا منابع خود را آزادانه‌تر مدیریت کنند».

فرانسوا اولاند پیشتر تاکید کرده بود که او در مورد موضوع حقوق بشر، طی دیدارهای خود در هاوانا «سکوت نخواهد کرد»؛ موضوعی که از جمله ریشه‌های تنش میان هاوانا و اتحادیه اروپا به شمار می‌رود.

آمریکا و کوبا، خود، مذاکراتی را از میانه فروردین ماه در مورد مسائل حقوق بشر آغاز کرده‌اند که وزارت خارجه آمریکا گفته در «فضایی حرفه‌ای» انجام شده است.

XS
SM
MD
LG