لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۹

قتل سومین وبلاگ‌نویس سکولار در بنگلادش با ضربات چاقو


مردانی با صورت‌های پوشیده روز سه‌شنبه، ۲۲ اردیبهشت، به یک وبلاگ‌نویس سکولار در بنگلادش حمله کرده و با ضربات قمه و قداره او را به قتل رساندند.

پلیس بنگلادش در مورد انگیزه حمله‌کنندگان به این وبلاگ‌نویس سخنی نگفته‌ است، اما به نوشته خبرگزاری فرانسه، این وبلاگ‌نویس که «آنانتا بیجوی داس» نام داشت در ماه‌های اخیر به خاطر مقاله‌های خود از سوی افراطیون مسلمان تهدید به مرگ شده و «در فهرست قتل‌های آنان قرار داشت».

مقاله‌های او بیشتر بر موضوعات علمی و مسئله تکامل متمرکز بود، اما او در برخی مطالب خود انتقاداتی را نیز متوجه اسلام و هندوئیسم کرده بود.

این سومین قتل یک وبلاگ‌نویس سکولار بنگلادشی طی ماه‌های اخیر در این کشور است.

به گفته پلیس بنگلادش، آقای «آنانتا بیجوی داس» روز سه‌شنبه «در روز روشن» در حالی که راهی محل کار خود در شهر سیلهت بنگلادش بود با حمله چهار نفر فرد نقاب‌پوش مواجه شده و با ضربات مکرر قمه و قداره به قتل می‌رسد.

عمران سارکِر، رئیس انجمن وبلاگ‌نویسان بنگلادش، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تأیید کرد که آنانتا بیجوی داس ناخداباور بود و در وبلاگ «موکتو-مونا» (روح آزاد) مطلب می‌نوشت.

آنانتا بیجوی داس، ۳۳ ساله، همچنین از سردبیران نشریه‌ای به نام «جوکتی» (منطق) بود و ریاست شورای علم و خردگرایی شهر سیلهت را نیز برعهده داشت.

وبلاگ «موکتو-مونا» (روح آزاد) پیش از این توسط «آویجیت روی» مدیریت می‌شد که او نیز در ماه فوریه در داکا، پایتخت بنگلادش، با ضربات چاقوی افراد ناشناس به قتل رسید و همسر او نیز به شدت زخمی شد.

وثیق‌الرحمان، وبلاگ‌نویس کشته‌شده در داکا
وثیق‌الرحمان، وبلاگ‌نویس کشته‌شده در داکا

قتل «آویجیت روی» را سازمان «القاعده در شبه قاره هندوستان» برعهده گرفته و در این رابطه یکی از اسلام‌گرایان نیز بازداشت شده‌ است.

در ماه مارس نیز یک وبلاگ‌نویس دیگر ناخداباور به نام «وثیق الرحمان» در داکا به ضربات قمه به قتل رسید که در رابطه با این قتل دو طلبه مدرسه دینی از سوی پلیس دستگیر شده‌اند.

بنگلادش رسماً کشوری سکولار به‌شمار می‌آید، اما بیش از ۹۰ درصد از جمعیت ۱۶۰ میلیون نفری آن مسلمان هستند.

این کشور شاهد افزایش حملات اسلام‌گرایانه بوده و از سال ۲۰۰۳ دست‌کم پنج وبلاگ‌نویس سکولار به‌ دست گروهی به نام «حفاظت اسلام» کشته شده‌اند و این گروه خواستار اعدام ناخداباوران در ملأ عام شده‌ است.

گروه «حفاظت اسلام» که از طلبه‌های مدارس اسلامی تشکیل شده در ماه مه ۲۰۱۳ تظاهرات گسترده‌ای علیه وبلاگ‌نویسان به راه انداخت که به خشونت کشیده شد و مرگ حدود ۵۰ نفر را در پی داشت.

XS
SM
MD
LG