لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۲

مکاتبات دوران پهلوی در موزه رضا عباسی «سوزانده شد»


خبرگزاری مهر در گزارشی اختصاصی نوشته است که مسئولان موزه رضا عباسی اسناد و مکاتبات دوره حکومت پهلوی را به دلیل «کمبود فضا» سوزانده‌اند.

گزارش این خبرگزاری روز دوشنبه ۲۱ اردیبهشت منتشر شد و همراه با تصاویری است که نشان می‌دهد این اسناد مربوط به مکاتبات دفتر فرح پهلوی، ملکه سابق ایران بوده است.

یکی از این اسناد، نامه‌ای است که خطاب به هوشنگ نهاوندی رییس سابق دانشگاه تهران نوشته شده که اواخر حکومت پهلوی، ریاست دفتر ملکه را بر عهده گرفت.

مهر می‌نویسد که این تصاویر را یکی از کارکنان موزه رضا عباسی در اختیار این خبرگزاری قرار داده و ادعا کرده که مدیریت موزه «دستور سوزاندن این اسناد را بی‌سر و صدا داده است».

وی همچنین درباره دلیل این اقدام مسئولان موزه رضا عباسی گفته که «شاید به این علت که فضای کافی در اختیار نداشتند».

تصاویر منتشر شده در این خبرگزاری، اسناد و عکس‌های نیمه سوخته‌ای را نشان می‌دهد که در کارتن‌هایی کنار خیابان گذاشته شده است، اما با این حال مسئولان موزه رضا عباسی گفته‌اند که از سوزاندن این اسناد هیچ اطلاعی ندارند.

شهرام حیدرآبادیان، مدیر این موزه همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری میراث فرهنگی احتمال این را مطرح کرده که تصاویر منتشرشده در خبرگزاری مهر مربوط به جایی غیر از موزه رضا عباسی باشد.

وی اظهار داشت: «این تصاویر می‌تواند متعلق به مکان‌های دیگر باشد. حتی احتمال می‌رود که خانه‌های اطراف و همسایگان موزه رضا عباسی این اسناد را آتش زده و در سطل زباله ریخته‌اند. اما قطع به یقین این تصاویر منتشر شده یک برگ از اموال موزه رضا عباسی نیست».

آقای حیدرآبادیان در نهایت گفته است: «من ۱۷ سال سابقه باستان‌شناسی دارم و نزدیک به ۵ سال است که در موزه رضا عباسی فعالیت می‌کنم. چنین اقدامی دور از عقل و منطق است».

موزه رضا عباسی که در خیابان شریعتی تهران واقع است نام خود را از یکی از نقاشان دوره صفوی گرفته است. در این موزه آثار هنری از دوران پیش از ورود اسلام به ایران تا قرن سیزدهم هجری نگهداری می‌شود.

XS
SM
MD
LG