لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۵

عراقچی: نگارش پیش‌نویس توافق هسته‌ای به این زودی تمام نمی‌شود


عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران
عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران

عباس عراقچی از اعضای ارشد هیات ایرانی در مذاکرات اتمی می‌گوید که نگارش پیش‌نویس متن نهایی توافق هسته‌ای یک یا دو هفته دیگر زمان می‌برد و هنوز اختلافات میان طرفین بسیار است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای عراقچی که برای انجام مذاکرات هسته‌ای در وین به‌سرمی‌برد روز پنج‌شنبه ۲۴ اردیبهشت با اشاره به روند نگارش پیش‌نویس توافق هسته‌ای گفت که «سرعت پیشرفت به دلیل سختی کار کم است» و امر نگارش این متن «به این زودی تمام نخواهد شد».

معاون وزیر خارجه ایران در ادامه افزود: «اختلافات زیاد است، هم در موارد جزئی و هم در موارد کلی‌تر. فکر می‌کنم که ما یکی دو هفته دیگر حتما باید ادامه بدهیم تا بتوانیم به یک متن واحد و به پیش‌نویسی برسیم که میزان اختلافات در آن حداقل باشد».

دور تازه مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان از روز سه‌شنبه ۲۲ اردیبهشت در سطح معاونان وزرای خارجه ایران و این کشورها و نیز معاون مسئول بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا آغاز شد.

ایسنا می‌نویسد که مذاکرات روز پنجشنبه با گفت‌وگو‌ها و رایزنی سه جانبه معاونان وزیران خارجه ایران و آمریکا و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد که سه ساعت به طول انجامید.

بر اساس این گزارش، معاونان وزیر خارجه ایران روز جمعه نیز با همتایان روسی، چینی و اروپایی خود دیدار می‌کنند و در نهایت در نشستی عمومی با اعضای ۱+۵ حضور می‌یابند.

نگارش متن توافق نهایی ایران و قدرت‌های جهانی از روز دوم اردیبهشت در وین آغاز شده است و اگرچه طرفین به وجود اختلافات بسیار اذعان داشته‌اند اما آقای عراقچی می‌گوید که روند کار رو به جلو و مستمر است.

تهران و ۱+۵ اعلام کرده‌اند که قصد دارند تا روز ۱۱ تیر ماه به توافقی جامع در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران دست یابند.

XS
SM
MD
LG