لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۵

شبه‌نظامیان شیعه برای نبرد راهی رمادی شدند


درگیری‌ها در محله‌ای در شرق رمادی
درگیری‌ها در محله‌ای در شرق رمادی

روز دوشنبه ۲۸ اردیبهشت خبر رسید که شبه‌نظامیان شیعه در عراق در حال حرکت به سوی شهر رمادی، در ۱۰۰ کیلومتری غرب بغداد، هستند تا برای بازپس‌گیری این شهر از دست نیروهای حکومت اسلامی به ارتش عراق کمک کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این در حالی است که تاکنون، حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، و هم‌چنین ایالات متحده و رهبران سنی‌مذهب استان انبار از یاری گرفتن از گروه‌های شیعه مورد حمایت ایران در نبرد رمادی پرهیز داشتند.

بخش اعظم شهر رمادی پس از آن‌که نیروهای مورد محاصره ارتش عراق روز یک‌شنبه از آخرین پادگان خود در این شهر عقب‌نشینی کردند عملاً به تصرف نیروهای حکومت اسلامی درآمد.

شهر سنی‌نشین رَمادی مرکز بزرگ‌ترین استان عراق است و گزارش‌ها حاکی است از روز یک‌شنبه در حالی که پرچم سیاه داعش بر فراز ساختمان استانداری استان انبار نصب شده‌است هزاران خانواده از اهالی رمادی به بیرون از این شهر گریخته‌اند.

داعشی‌ها طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه برای تسخیر این شهر از «موج‌هایی از حمله انتحاری با خودرو» استفاده کرده‌اند و مقام‌های استان انبار از کشته شدن دست‌کم ۵۰۰ نفر در رمادی طی سه روز گذشته خبر می‌دهند.

دولت عراق ترجیح داده تا در نبرد رمادی از نیروهای سنی محلی استفاده کند اما رهبران شبه‌نظامیان شیعه می‌گویند که تحولات چند روز گذشته نشان می‌دهد که دولت عراق نمی‌تواند بدون استفاده از گردان‌های شیعی موسوم به «بسیج مردمی» (حشد شعبی) از عهده نبرد با داعشی‌ها برآید.

گروه‌های مختلفی از شبه‌نظامیان شیعی اعلام کرده‌اند که از قبل یگان‌های خود را در مناطق محتلف استان انبار، ازجمله در پیرامون شهرهای فلوجه و حبانیه، مستقر کرده و آماده‌اند تا حلقه را بر شهر رمادی تنگ‌تر کرده و داعشی‌ها را از رمادی بیرون برانند.

سقوط رمادی و پیشروی داعش در استان انبار تهدید این گروه علیه شهر کربلا و اماکن مقدس شیعی در غرب عراق را افزایش داده‌است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان کری، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در یک نشست خبری در سئول گفت که مطمئن است شهر رمادی «طی هفته‌های آینده» از کنترل داعشی‌ها خارج خواهد شد.

سفر وزیر دفاع ایران به بغداد

خبرگزاری مهر گزارش می‌دهد که وزیر دفاع ایران روز دوشنبه ۲۸ اردیبهشت در صدر یک هیئت بلندپایه دفاعی وارد فرودگاه بغداد شده و از سوی ارتشبد بابکر زیباری رئیس ستاد مشترک ارتش عراق مورد استقبال قرار گرفت.

بنا بر این گزارش، حسین دهقان در این سفر که به دعوت رسمی خالد متعب یاسین العبیدی وزیر دفاع عراق صورت گرفته است، در خصوص «بررسی راه‌های هم‌افزایی بیشتر جهت مبارزه قاطع با تروریسم و ایجاد امنیت» با مقام‌های مختلف عراقی دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG