لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۳

ولایتی: ایران در رساندن کشتی کمک‌ها به سواحل یمن مصمم است


طی هفته‌های گذشته نبردها در عدن میان هواداران عبد ربه منصور هادی و حوثی‌ها در جریان بوده است
طی هفته‌های گذشته نبردها در عدن میان هواداران عبد ربه منصور هادی و حوثی‌ها در جریان بوده است

علی‌اکبر ولایتی، از مشاوران ارشد رهبر جمهوری اسلامی، در گفت‌وگویی با روزنامه لبنانی السفیر، با انتقاد از عربستان سعودی و تاکید بر آنچه ادامه «مقاومت یمنی‌ها» نامیده، گفته است تهران «در رسیدن کشتی حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به سواحل یمن مصمم» است.

اشاره او به کشتی «ایران شاهد» است که رسانه‌های ایرانی آن را «کشتی نجات» توصیف کرده و مقام‌های ایرانی می‌گویند حامل «۲۵۰۰ تن کمک‌های انسان‌دوستانه مانند آب، غذا و دارو» برای مردم یمن است.

پیش از این ايالات متحده از ایران خواسته بود که این کشتی را به سمت جیبوتی، مرکز توزیع کمک‌های یمن، بفرستد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، از مصاحبه منتشر شده در روزنامه السفیر در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه، از قول آقای ولایتی نقل کرده است که انتظار می‌رود این کشتی تا دو روز دیگر به سواحل یمن برسد.

در ۲۷ اردیبهشت‌ماه گفته شده بود کشتی «ایران شاهد» به خلیج عدن رسیده است.

مقام‌های ایرانی می‌گویند این کشتی حامل «۲۵۰۰ تن کمک‌های انسان‌دوستانه مانند آب، غذا و دارو» برای مردم یمن است
مقام‌های ایرانی می‌گویند این کشتی حامل «۲۵۰۰ تن کمک‌های انسان‌دوستانه مانند آب، غذا و دارو» برای مردم یمن است

بندر عدن، از مهم‌تریم مناطقی‌ست که نبردها میان شورشیان حوثی، مخالفان آنها -یعنی هواداران رئیس‌جمهوری سرنگون شده عبد ربه منصور هادی- ادامه دارد. ائتلافی به رهبری عربستان سعودی نیز حملاتی هوایی را علیه حوثی‌ها انجام می‌دهد.

آقای ولایتی، کسی که پیشتر از شورشیان حوثی در یمن اعلام حمایت کرده بود، در مصاحبه خود با «السفیر» گفته است «سعودی‌ها اشتباه می‌کنند، اقدامات آنها به چه چیز منجر می‌شود و به کجا می‌رسد؟ یمنی‌ها مقاومت می‌کنند و رسوایی‌های سعودی‌ها را هرگز فراموش نخواهند کرد.»

ایران از سوی دولت سرنگون‌شده یمن که در حال حاضر در ریاض به سر می‌برد، متهم به دخالت در اوضاع یمن و حمایت از حوثی‌ها است.

آقای ولایتی می‌گوید «حتی یک نیروی نظامی ایرانی در خاک یمن حضور ندارد».

گفته‌های او در مورد حضور نداشتن «نیروی ایرانی» در حالی‌ست که تهران، هشدارهایی را از آمریکا، در مورد «ارسال سلاح به یمن» نیز دریافت کرده است.

مشاور بین‌المللی آیت‌الله خامنه‌ای در مورد روابط میان ایران و آمریکا گفته است «رویکرد ایران و رویکرد آمریکا تغییر نکرده و تحولات منطقه اشاره ندارد به اینکه دو طرف به هم نزدیک شده اند.»

او در عین حال در مورد توافق نهایی اتمی، که مقام‌های ایرانی و شش کشور قدرتمند، برای رسیدن به سندی جامع در مورد آن در حال مذاکره هستند، گفته است تفاهم هسته‌ای هنوز کامل نشده و مذاکرات ادامه دارد.

آقای ولایتی می‌گوید رهبر جمهوری اسلامی بازرسی از پایگاه‌های نظامی را رد کرده و «ما هرگز اجازه بازرسی این تاسیسات خود را نخواهیم داد».

او یک روز پیش از این نیز گفته بود آمریکا از برخی موارد توافقی اولیه «عقب نشسته است».

مقام‌های ایالات متحده هنوز به این گفته‌ها واکنشی نشان نداده‌اند.

XS
SM
MD
LG