لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۰۹

تصمیم مالزی و اندونزی به پذیرفتن پناهجویان سرگردان در دریا


پناهجویان روهینگیا در قایق در نزدیکی سواحل تایلند
پناهجویان روهینگیا در قایق در نزدیکی سواحل تایلند

در پی درخواست سازمان ملل متحد از مالزی و اندونزی برای پذیرفتن پناهجویان سوار بر قایق، دولت‌های این دو کشور اعلام کردند که از این پس قایق‌های حامل این پناهجویان را به دریا پس‌ نمی‌فرستند.

مالزی، اندونزی، و تایلند با اقدام به پس‌ فرستادن قایق‌های پناهجویان خسته و گرسنه مسلمان و سرگردان کردن آنها در دریا انتقادات شدید مجامع بین‌المللی را برانگیخته‌اند.

بیشتر پناهجویان این قایق‌ها از اقلیت مسلمانان میانمار، موسوم به «روهینگیا» هستند که در کشور میانمار که بودائیان در آن در اکثریت‌اند تحت فشار زیادی قرار دارند.

خبرگزاری فرانسه خبر می‌دهد که در پی افزایش انتقادهای بین‌المللی، میانمار نیز هم‌اینک از فشارهای خود بر مردم روهینگیا کاسته و حتی به مهاجران سرگردان روهینگیایی کمک انسان‌دوستانه می‌رساند.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری فرانسه، عنیفه عَمان، وزیر خارجه مالزی، روز چهارشنبه، ۳۰ اردیبهشت، در یک نشست خبری مشترک با همتای اندونزیایی خود، رتنو مرسودی، اعلام کرد که «دور کردن کشتی‌ها از ساحل و پس‌ فرستادن آنها به دریا» توسط این دو کشور از این پس متوقف خواهد شد.

بنا بر گزارش‌ها، دولت تایلند هنوز به این تصمیم نپیوسته و وزیر خارجه آن گفته‌ است که دولتش هنوز قرار است در این مورد تبادل نظر کند.

طی ۱۰ روزی که گذشت، سه کشور یادشده در حدود سه هزار نفر از مهاجرانی که از قایق‌های سرگردان به سوی ساحل شنا می‌کردند را از آب نجات داده‌اند.

در یکی از آخرین موارد، ۴۳۳ پناهجو طی بامداد چهارشنبه در حالی که در وضعیت گرسنگی شدید به‌ سر برده و قایق چوبی آنها نیز در شرایط بدی قرار داشت در نزدیکی ساحل اندونزی نجات داده شدند.

وزیران خارجه مالزی و اندونزی در نشست خبری مشترک خود شمار پناهجویانی که هنوز در قایق‌ها در دریا سرگردان مانده‌اند را در حدود هفت هزار نفر تخمین زدند.

هرساله چندین هزار تن از مسلمانان روهینگیا از خشونت و تبعیضی که در میانمار علیه آنها اعمال می‌شود از کشور خود می‌گریزند.

تام مالینکوفسکی، از معاونان وزیر خارجه آمریکا، از دولت میانمار خواسته تا در سیاست خود در قبال مردم روهینگیا «تغییراتی درازمدت» به‌وجود آورد.

XS
SM
MD
LG