لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۲

گروه حکومت اسلامی شهر پالميرا سوريه را به کنترل خود در آورد


عکسی از شهر تاريخی «تدمر» (پالميرا) در سال ۲۰۱۰
عکسی از شهر تاريخی «تدمر» (پالميرا) در سال ۲۰۱۰

تلویزیون دولتی سوریه جهارشنبه ۳۰ اردیبهشت اعلام کرده است که پيکارجويان گروه موسوم به حکومت اسلامی (داعش) پس از عقب نشینی نیروهای دولتی از شهر تاريخی «تدمر» (پالميرا) در نواحی مرکزی سوريه، این شهر را به طور کامل به تصرف خود در آورده اند.

به گزارش رویترز، تلویزیون دولتی سوریه می گوید، نیروهای دولتی پس از تخلیه کامل شهروندان «تدمر» از این شهر عقب نشینی کرده اند.

این خبرگزاری اضافه کرده است، این نخستین بار است که نیروهای گروه حکومت اسلامی در نبرد مستقیم با نیروهای دولتی سوریه یک شهر این کشور را تصرف می کنند.

با تصرف شهر پالمیرا، باری ديگر نگرانی در مورد تخريب آثار باستانی اين شهر توسط پيکارجويان خلافت اسلامی افزايش يافته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، گروه ديده بان حقوق بشر سوريه که مرکز آن در بريتانياست پیشتر اعلام کرده بود که پيکارجويان گروه داعش پس از زد و خورد شديد با نيروهای دولتی حدود يک سوم شهر پالميرا را تصرف کرده اند.

آثار باستانی شهر پالميرا جزو ميراث بشری يونسکو است و اين بناهای پرستون متعلق به دوران رم باستان که قدمت آنها بيش از دو هزار سال است، شهرت خاصی دارند.

بخش اعظم آثار باستانی در قسمت های جنوبی شهر پالميرا قرار دارند. پيکارجويان گروه داعش روز چهارشنبه از قسمت های شمالی وارد اين شهر شده اند. اما ورود آنها به اين شهر باری ديگر باعث بروز اين نگرانی شده که ممکن است آثار باستانی پالميرا را مثل موصل و ساير نقاط عراق ويران کنند.

پس از عقب نشينی و شکست های گروه حکومت اسلامی طی ماههای اخير در عراق و سوريه، در هفته اخير پيکارجويان اين گروه به پيشروی هايی دست يافته اند .آنها شهر رمادی مرکز بزرگترين استان عراق را تصرف کرده و در مناطق مرکزی سوريه نيز تا شهر پالميرا پيشروی کرده اند.

روز چهارشنبه دولت عراق محدوديت رفت و آمد به استان انبار در غرب اين کشور را تعديل کرد و به فاصله کوتاهی هزاران نفر از ساکنان اين استان و به خصوص شهر رمادی که به تصرف گروه حکومت اسلامی درآمده است وارد بغداد شدند.

دولت مرکزی عراق هنوز نتوانسته است عمليات جامعی را برای بازپس گيری شهر رمادی اجرا کند. نيروهای ارتش عراق همراه با جنگجويان شيعه مورد حمايت ايران به اطراف رمادی اعزام شده اند.

يکی از اعضای شورای شهر رمادی به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفت هزاران نفر از اهالی شهر رمادی که پس از تصرف اين شهر توسط گروه داعش گريخته اند روزها در بيابان های منطقه سرگردان بودند.

از روز چهارشنبه به آنها اجازه داده شده که از پلی بر روی رود فرات عبور کرده و وارد استان بغداد شوند. روز سه شنبه مقامات استان انبار گفتند که حداقل پنج نفر از اين آوارگان به خاطر خستگی شديد و انتظار در بيابانهای منطقه جان خود را از دست داده اند.

طبق اطلاعات سازمان بين المللی مهاجرت از روز جمعه که شهر رمادی به تصرف گروه حکومت اسلامی درآمد، حدود ۴۰ هزار نفر از مردم استان انبار محل زندگی خود را رها کرده و آواره شده اند. مقامات انتظامی عراق در هراس از پنهان شدن پيکارجويان در ميان آوارگان و رخنه آنها به بغداد از ورود آوارگان جلوگيری می کردند.

اهالی شهر رمادی که هنوز در اين شهر باقی مانده اند به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفتند که پيکارجويان گروه حکومت اسلامی با بلندگوها از مردم می خواهند که نترسند و شهر را ترک نکنند. اما طبق گزارشها شهر رمادی اکنون با کمبود شديد مواد غذايی و دارو روبرو است. اهالی رمادی می گويند که پيکارجويان گروه حکومت اسلامی از خروج مردم جلوگيری نکردند.

هنوز مشخص نيست که عمليات گسترده ارتش عراق برای بازپس گرفتن رمادی و شهرهای ديگر چه زمانی آغاز خواهد شد. مقامات دولت عراق و رهبران گروههای مسلح شيعه که تحت عنوان بسيج مردمی شناخته می شوند، بارها گفته اند که برای شناسايی، طراحی و تجمع نيرو در اين مناطق به وقت بيشتری نياز دارند.

اوايل تابستان سال گذشته که هجوم گسترده پيکارجويان گروه حکومت اسلامی آغاز شد، ارتش عراق موضع تدافعی داشت و در بسياری از شهرها مجبور شدند پايگاههای خود را رها کرده و اين مناطق را به گروه داعش واگذار کنند.

چند ماه پس از آن حوادث عمليات نظامی برای بازپس گرفتن مناطق گسترده ای که به اشغال گروه داعش درآمده بود آغاز شد. از اواخر ماه اوت نيز ائتلاف نظامی به رهبری آمريکا حملات هوايی به مواضع اين گروه در عراق و سوريه را شروع کرد.

XS
SM
MD
LG