لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۱

۱۱۶ ناشر از حضور در نمايشگاه کتاب در سال آينده «محروم» شده اند


رئيس هیأت رسيدگی به تخلفات ناشران ايران، از صدور« ۱۴۱ رأی» در طول ۱۰ روز برگزاری بيست وهشتمين نمايشگاه کتاب تهران خبر داد و گفت که بر اين اساس «۱۱۶ ناشر» از حضور در نمايشگاه کتاب در سال آينده «محروم» شده اند.

به گزارش خبرگزاری مهر،همايون اميرزاده از ذکر اسامی اين ۱۱۶ ناشر خودداری و در عين حال تاکيد کرد که ناشران محروم شده «غيرحرفه ای و جدا از قاطبه صنف نشر هستند. »

به گفته آقای اميرزاده،« ۹۵ درصد» از آراء صادر شده مربوط به ناشرانی بوده که اقدام به عرضه و فروش کتابهای «ساير ناشران» کرده بودند.

وی تاکيد کرد: «تشکل های نشر ... بخش مهمی از ناشران غيرحرفه ای را ... شناسايی کرد و مجموع آراء صادره حاصل همگرايی و وحدت رويه تشکل های صنفی نشر در برخورد با ناشران غيرحرفه ای بود. »

بيست و هشتمين نمايشگاه بين المللی کتاب تهران در مدت کار خود در ارديبهشت ماه، تقريبا هر روز شاهد توقيف و جمع آوری کتابهايی از غرفه ها بود و در همين حال غرفه ۲۹ ناشر به مدت يک روز تعطيل شد.

غرفه انتشارات حيان به مديريت مهدی خزعلی از جمله غرفه هايی بود که در دومين روز برگزاری نمايشگاه تعطيل شد.

روزنامه شرق نيز در گزارشی از تعطيلی ۱۹ غرفه در اين نمايشگاه خبر داده بود.

در دومين روز اين نمايشگاه، مجموعه شعر «منتخبی از شعرهای شاد به همراه چند عکس يادگاری» اثر فاطمه اختصاری توقيف شد که مسئولان وزارت ارشاد دليل آن را استفاده شاهين نجفی از ترانه های اين شاعر در يکی از آلبوم های خود عنوان کردند.

اگرچه ناشر کتاب خانم اختصاری تاکيد کرده که هيچ يک از آن ترانه ها در کتاب «منتخبی از شعرهای شاد به همراه چند عکس يادگاری» نيامده است.

رمان «من و سيمين و مصطفی» نوشته شيوا ارسطويی، «چرا ملت ها شکست ميخورند؟» اثر دارون عجم اوغلو و جيمز ای رابيسنون با ترجمه محسن ميردامادی و محمدحسين نعيمي پور و مجموعه شعر «به احترام سی و پنج سال گريه نکردن» سروده حامد ابراهيم پور از جمله کتابهای جمع آوری شده از نمايشگاه کتاب تهران بودند.

رئيس هيئت رسيدگی به تخلفات ناشران در بخش ديگری از سخنان خود گفت: «همانگونه که امسال در راستای تجديدنظر در خصوص ناشرانی که سال گذشته از حضور در نمايشگاه کتاب ۹۴ محروم شده بودند، اقدامی صورت نگرفت ...قصد داريم اين مسير را برای سال آينده هم ادامه دهيم. »

آقای اميرزاده تاکيد کرد که «ضرورت دارد»، شيوه نامه ها و دستورالعمل های مربوط به حضور ناشران در نمايشگاه کتاب مورد «بازنگری جدی» قرار گيرد تا به گفته او قبل از ورود به نمايشگاه، «پالايش های اوليه صورت گيرد و تصميم های اجتماعی ناشی و تاثيرات اجتماعی ناشی از صدور آراء کاهش پيدا کند. »

براساس گزارش ها هزار و ۲۵۰ ناشر در بيست و هشتمين نمايشگاه بين المللی کتاب تهران حضور داشتند.

با وجود جمع آوری تعدادی از کتاب ها در مدت برگزاری اين نمايشگاه ، برخی از شخصيتهای سياسی و مذهبی مخالف سياست های دولت، ارائه برخی کتابها در اين نمايشگاه را مخالف ارزشها دانسته بودند.

از جمله احمد علم الهدی،امام جمعه مشهد،روز ۲۶ ارديبهشت، گفته بود که اين نمايشگاه به «جولانگاه آثار يک مشت مزدور بيگانه» تبديل شده است.

در همين حال آيت الله علی خامنه ای،رهبر جمهوری اسلامی، در جريان بازديد از يکی از غرفه ها و با ديدن برخی نمايشنامه های منتشر شده، خطاب به علی جنتی، وزير ارشاد که او را در نمايشگاه کتاب همراهی ميکرد گفته بود: «اخيرا گزارشهايی از نمايشهای روی صحنه به من رسيد که خوب نبود؛ بايد به اين موضوع توجه جدی کنيد.»

بيست و هشتمين نمايشگاه بين المللی کتاب تهران به مدت ده روز برگزار شد و روز شنبه ۲۶ ارديبهشت پايان يافت.

XS
SM
MD
LG