لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۲

سازمان ملل: مذاکرات صلح یمن هفتم خرداد در ژنو برگزار می شود


حمله جنگنده های ائتلاف به رهبری عربستان به صنعا
حمله جنگنده های ائتلاف به رهبری عربستان به صنعا

بان کی مون دبيرکل سازمان ملل متحد روز چهارشنبه اعلام کرد که مذاکرات بين طرف های درگير در جنگ يمن هفتم خرداد ( ۲۸ مه) در ژنو آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، هدف از اين مذاکره حل بحران عميق در جنوب شبه جزيره عربستان است. در جريان دور اخير حملات هوايی ائتلاف نظامی به رهبری عربستان که با هدف بازگرداندن عبد ربه منصور هادی به قدرت صورت می گيرد، حداقل ۱۵ نفر از شبه نظامیان شیعه حوثی کشته شده اند.

رویترز می گوید، بحران و جنگ در يمن به يکی از حساسترين عرصه های رقابت بين عربستان سعودی و ايران در کل خاورميانه بدل شده است.

در بيانيه ای که توسط دفتر مرکزی سازمان ملل متحد در نيويورک منتشر شد، آمده است:«دبيرکل با ابراز خوشنودی اعلام می کند که مشاوره های همه جانبه با هدف فراهم کردن زمينه های مناسب برای يک روند سياسی انتقالی در يمن از ۲۸ ماه مه در شهر ژنو آغاز خواهد شد.»

بيانيه می افزايد که اين مذاکرات که حکومت يمن و ساير گروهها از جمله شيعيان حوثی در آن مشارکت خواهند داشت، نتيجه مذاکرات طولانی اسماعيل شيخ احمد فرستاده ويژه دبيرکل سازمان ملل متحد در بحران يمن است. آقای شيخ احمد تاکنون از کشورهای يمن، عربستان سعودی و مصر ديدار کرده و قرار است در آينده نزديک به ايران سفر کند.

يک منبع مطلع در شورای امنيت سازمان ملل متحد گفت که انتظار می رود که بان کی مون در جلسات شروع اين مذاکرات شرکت کند.

از زمان آغاز درگيريهای يمن در ماه مارس تاکنون بيش از ۱۸۰۰ نفر جان خود را از دست داده اند.

خبرگزاری رویترز می افزايد، وزير خارجه دولت يمن که اکنون در تبعيد در عربستان سعودی مستقر است، ظاهرا از اعلام اين خبر تعجب کرده و گفته است که حوثی ها قبل از شروع هر مذاکره ای بايد اسلحه خود را زمين گذاشته و از مناطقی که از سپتامبر گذشته تاکنون تصرف کرده اند عقب نشينی کنند.

رياد ياسين عبدالله در يک مصاحبه تلفنی گفت:«ما هنوز در مورد اين مذاکرات يک دعوتنامه رسمی دريافت نکرده ايم. خبر با فاصله کوتاهی از زمان شروع مذاکرات اعلام شده و اگر چنين مذاکراتی صورت بگيرد نبايد در روز ۲۸ مه برگزار شود.»

اما خالد اليمنی نماينده يمن در سازمان ملل متحد گفت طرف های درگير از جمله حوثی ها در اين مذاکرات حضور خواهند داشت. او افزود:«البته که پرزيدنت هادی نماينده ای به اين مذاکرات اعزام خواهد کرد. اين نماينده ممکن است معاون رياست جمهوری و نخست وزير و يا مقام ديگری باشد.»

کنفرانسی که توسط حکومت يمن در شهر رياض برگزار شده بود بدون شرکت نماينده حوثی ها و متحد آنان علی عبدالله صالح رييس جمهور پيشين يمن روز سه شنبه پايان يافت.

در قطعنامه پايانی این کنفرانس از حوثی ها خواسته شد که قبل از شروع هر مذاکره ای سلاح های خود را بر زمين گذاشته و از تمام مناطقی که تصرف کرده اند، خارج شوند.

XS
SM
MD
LG