لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۴

کشتی «حامل کمک‌های ایران برای یمن» به بندر جیبوتی رسید


گزارش‌ها حاکی است که کشتی حامل کمک‌های بشردوستانه ایران برای یمن وارد آب‌های جیبوتی شده تا پس از بازرسی، بتواند راهی یمن شود.

به گزارش روز ۳۱ اردیبهشت خبرگزاری رویترز، یکی از فعالان که در عرشه کشتی است، گفته که در انتظار گرفتن مجوز برای ورود به بندر جیبوتی هستیم.

این گزارش می‌گوید کشتی ایرانی با عنوان «ایران شاهد» حامل دو هزار و ۵۰۰ تن غذا و مواد دارویی است.

کریستوف هورستل، از فعالانی که روی عرشه کشتی «ایران شاهد» است به رویترز گفت: «ما بیرون بندر جیبوتی هستیم و منتظر پروانه عبور مانده‌ایم. به ما گفته‌اند پروانه مورد نظر حدود سه تا چهار ساعت وقت می‌برد تا آماده شود».

در صورتی که مجوز ورود به بندر جیبوتی صادر شود، یک کشتی راهنما اجازه می‌دهد کشتی شاهد در آب‌های جیبوتی لنگر بیاندازد.

قرار بود این کشتی به طور مستقیم راهی یمن شود ولی برای پایین آوردن تنش میان عربستان سعودی و ایران، اعلام شد که کشتی برای بازرسی و اطمینان از این که سلاح و مهمات به یمن نفرستاده، از راه بندر جیبوتی بازرسی و بعد فرستاده خواهد شد.

آمريکا پيش از اين از ايران خواسته بود تا اين کشتی را به سوی جيبوتی که مقر سازمان ملل متحد برای هماهنگی و ارسال کمک‌های بين‌المللی به يمن در آنجا قرار دارد، اعزام کند.

اما سخنگوی وزارت امور خارجه ايران گفته بود که جمهوری اسلامی اجازه بازرسی اين کشتی را نمی‌دهد و يک فرمانده ارشد نظامی هم تهديد کرده بود که ايجاد مزاحمت برای کشتی ايرانی ممکن است باعث جنگ در منطقه شود.

ایران اعلام کرده که سه فعال ضد جنگ از اروپا و آمريکا، کادر پزشکی و امدادی و ۱۵ خبرنگار نيز در این کشتی مستقر هستند.

XS
SM
MD
LG