لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۷

«مذاکره» مقام آمریکایی با اسرائیل در مورد منع گسترش سلاح‌ اتمی


معترضان به برخورداری از سلاح‌های هسته‌ای هر ساله تظاهرات و تجمعاتی را (در تصویر در آلمان) در مخالفت با آن انجام می‌دهند. سازمان ملل طی یک ماه گذشته میزبان نشستی در این مورد بوده است.
معترضان به برخورداری از سلاح‌های هسته‌ای هر ساله تظاهرات و تجمعاتی را (در تصویر در آلمان) در مخالفت با آن انجام می‌دهند. سازمان ملل طی یک ماه گذشته میزبان نشستی در این مورد بوده است.

بنا بر گزارش‌ها، یک مقام ارشد آمریکایی به اسرائیل سفر کرده تا با مقام‌های آن کشور در مورد رسیدن به توافقی احتمالی که ممکن است روزی به منع گسترش سلاح‌های اتمی و سلاح‌های کشتار جمعی در خاورمیانه بیانجامد، مذاکره کند.

روز جمعه اول خرداد ماه، آخرین روز کنفرانس یک‌ماهه «پیمان‌نامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» در سازمان ملل متحد است.

خبرگزاری رویترز که این خبر را به نقل از مقام‌های رسمی گزارش داده، در عین حال می‌گوید بدون رسیدن به توافق در مورد خاورمیانه، دیپلمات‌ها امید کمتری به تصویب سند نهایی که قرار است در کنفرانس ارائه شود، دارند.

بنا بر «پیمان‌نامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» که در سال ۱۳۴۷، نخست به صورت محدود بین کشورهای جهان به اجرا درآمد و سپس ۱۸۸ کشور به آن پیوستند، کشورهایی که جنگ‌افزار هسته‌ای دارند، نباید به کشورهایی که ندارند، برای دستیابی به آن کمکی بکنند. در عین حال کشوهایی که از سلاح اتمی برخوردار نیستند، نباید تلاشی برای دستیابی به آن کنند.

اسرائیل، در کنار کشورهایی مانند هند و پاکستان، این پیمان را امضا نکرده‌ است.

ماه گذشته مصر، با حمایت کشورهای عربی و دولت‌های غیرمتعهد، پیشنهاد کرد که دبیر کل سازمان ملل متحد، با یا بدون حضور اسرائیل، اقدام به برگزاری کنفرانسی منطقه‌ای در مورد منع گسترش سلاح‌های کشتار جمعی بکند؛ همانطور که در نشست سال ۲۰۱۰ پیمان‌نامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، خواسته شده بود.

واشینگتن و تل‌آویو با این ایده مخالفت کرده‌اند.

در عین حال یک مقام رسمی وزارت خارجه ایالات متحده که نامش فاش نشده می‌گوید، تام کانتری‌من، از دستیاران وزیر خارجه آن کشور، در اسرائیل است تا در مورد منطقه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی، گفت‌وگو کند.

کرتیس کوپر، یکی از سخنگویان نمایندگی آمریکا در سازمان ملل، نیز گفته است هر دو کشور خواهان منطقه‌ای عاری از سلاح‌های کشتار جمعی هستند و «از نزدیک با هم همکاری می‌کنیم تا منافع مشترکمان رو به جلو برود؛ از جمله در مورد "منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای"».

اسرائیل، دسترسی خود به جنگ‌افزار هسته‌ای را نه تائید و نه تکذیب کرده است.

روزنامه جورزالم‌پست می‌گوید این کشور تنها در صورتی با پیوستن به این پیمان موافقت می‌کند، که با همسایگان عرب و ایران به صلح دست پیدا کند.

تهران، پس از انقلاب ۵۷، اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و مقام‌های جمهوری اسلامی بارها تهدید به نابودی آن کشور کرده‌اند. مقام‌های اسرائیلی نیز بارها بر آمادگی خود برای جلوگیری از تهدید ایران یا دستیابی آن کشور به سلاح هسته‌ای، تاکید کرده‌اند. تهران، تلاش برای دستیابی به جنگ‌افزار اتمی را رد کرده است. بسیاری از کشورهای عربی نیز اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسند.

XS
SM
MD
LG