لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۹

«نگرانی عمیق» شورای امنیت از وضعیت غیرنظامیان در پالمیرا


تصویری هوایی از پالمیرا
تصویری هوایی از پالمیرا

شورای امنیت سازمان ملل متحد، اول خرداد ماه، در مورد وضعیت هزاران شهروند غیرنظامی سوری که در پالمیرا، شهر تصرف‌شده به دست گروه موسوم به «حکومت اسلامی» گیر افتاده‌اند، «عمیقا» ابراز نگرانی کرده است.

۱۵ عضو این شورا خواستار گشایش خروجی امنی برای این شهروندان شده و در عین حال «نگرانی شدید» خود را در مورد حفاظت از آثار باستانی پالمیرا نیز اعلام کرده‌اند.

پالمیرا از مهم‌ترین مناطق باستانی خاورمیانه، شاهراهی بوده است که دو هزار سال پیش مردم محلی، ایرانیان، رومیان و یونایان و فرهنگ‌های آنها را به هم متصل می‌کرده است.

باقی‌مانده این منطقه باستانی در فهرست جهانی سازمان علمی، فرهنگی، آموزشی ملل متحد، یونسکو، قرار دارد.

گروه افراطی موسوم به «حکومت اسلامی» با انتشار تصاویری بر شبکه‌های مجازی، از جمله از یک بیمارستان، پایگاه هوایی و یک زندان، گفته است شهر را به تصرف خود در آورده است.

روز پنج‌شنبه گزارش‌هایی از گیر افتادن بسیاری از غیرنظامیان در شهر، پس از سقوط آن منتشر شدند.

اما تلویزیون دولتی سوریه گزارش داده بود نیروهای مسلح هوادار دولت مرکزی آن کشور، پس از خارج کردن اغلب غیرنظامیان، پالمیرا را ترک کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید این نخستین بار است که گروه «حکومت اسلامی» به طور مستقیم، کنترل شهری را از دست خود نیروهای دولتی سوریه درآورده است. به گزارش این خبرگزاری نیروهای وابسته به بشار اسد، طی هفته‌های گذشته، کنترل مناطقی را در شمال غرب و جنوب آن کشور، نیز از دست داده و گروه‌های دیگر مخالف دولت در دمشق، بر آنها مسلط شده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد به طور مشخص نگرانی خود را در مورد وضعیت زنان و کودکان در پالمیرا ابراز کرده و خاطر نشان ساخته است که شبه‌نظامیان افراطی، سابقه «ربودن، تجاوز یا آزار و اذیت، ازدواج اجباری زنان و به کارگیری کودکان در جنگ» را در کارنامه خود دارند.

این گروه در عین حال دست به نابودی آثار باستانی در دیگر مناطقی که تصرف کرده نیز زده است. از جمله شهر کهن آشوری، نیمرود، و آثار باستانی موزه موصل را در عراق، از بین برده است.

XS
SM
MD
LG