لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۸

برگزاری جلسه غير علنی مجلس با حضور ظريف و عراقچی


محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ایران
محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ایران

گزارش ها حاکی است که جلسه غير علنی مجلس با حضور محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه و عباس عراقچی عضو ارشد تيم مذاکره کننده هسته ای ايران روز يکشنبه سوم خرداد برگزار شده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، محمد حسين فرهنگی، عضو هيات رييسه مجلس در خصوص جلسه غير علنی امروز مجلس گفته است: قرار است ظريف و عراقچی آخرين روند مذاکرات ايران با ۱+۵ را در جلسه غير علنی امروز مجلس به نمايندگان تشريح کنند.

بهروز نعمتی، سخنگوی هيات رييسه مجلس نيز به خبرگزاری فارس گفته است: جلسه غيرعلنی مجلس لحظاتی پيش به منظور بررسی نگارش متن توافق هسته‌ای ميان ايران و ۱+۵ با حضور وزير امورخارجه و معاون وی آغاز شد.

خبرگزاری مهر نیز در خصوص دستور کار جلسه غیر علنی روز یکشنبه نوشته است: « ابهامات نمايندگان در خصوص زياده خواهی های جديد آمريکا در زمينه تحريم ها و بازرسی ها موجب شد که ظريف جهت ارائه توضيحات به مجلس فراخوانده شود. »

طی روز های اخير شماری از مقام های بلندپايه جمهوری اسلامی ايران ضمن ابراز نگرانی از احتمال بازرسی از مراکز نظامی ايران با آن مخالفت کرده‌اند.

در اين زمينه، آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه گفته بود:«همانگونه که قبلا هم گفته شد، اجازه هيچگونه بازرسی از هيچيک از مراکز نظامی و همچنين گفت‌و‌گو با دانشمندان هسته‌ای و ساير رشته‌های حساس و اهانت به حريم آنها، داده نخواهد شد.»

اعضای تيم مذاکره‌‌کننده اتمی ايران پيشتر از احتمال «دسترسی مديريت‌‌شده» به مراکز نظامی ايران خبر داده و اعلام کرده‌‌اند که منظور از «دسترسی» نه بازرسی، بلکه «نمونه‌‌‌برداری محيطی» است.

در سخنانی مشابه، علی‌‌اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران، نيز روز دوشنبه، ۷ ارديبهشت، گفت که «بازرسان بر اساس پروتکل الحاقی می‌توانند از مناطق اطراف مراکز غيرهسته‌ای نمونه‌برداری کنند».

فرمانده نيروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز جمعه بازرسی «تحت هر عنوانی» و حتی با «فاصله» از مراکز نظامی ايران را «در حکم جاسوسی» دانسته بود.

در همین زمینه، حسن روحانی، رئيس جمهوری ايران، با تاکيد بر اطاعت تمام و کمال دولت از رهبر جمهوری اسلامی گفته بود که ايران توافقی که اجازه دسترسی «به اسرار علمی و نظامی» کشور را بدهد، «هرگز» امضا نخواهد کرد.

در همين حال علاء‌الدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران، شامگاه پنج‌شنبه در يک برنامه تلويزيونی گفت که بازديد از «مراکز حساس» ايران «با توسل» به پروتکل الحاقی «غيرقابل قبول» است.

وی اضافه کرد: «اگر زمانی پروتکل الحاقی در مجلس بررسی شود، اين موارد در آن حذف خواهد شد.»

بر پايه پروتکل الحاقی در پيمان منع گسترش سلاح هسته‌‌‌ای معروف به ان‌‌‌‌پی‌تی که ايران در تفاهم اتمی لوزان اجرای داوطلبانه آن را پذيرفته، بازرسان آژانس انرژی اتمی مجاز خواهند بود هر زمان که لازم می‌دانند از تأسيسات هسته‌‌ای ايران بازرسی سرزده داشته باشند.

با اين حال حسن روحانی روز پنج‌‌شنبه، ۳۱ ارديبهشت، گفت: «مديريت اجرای پروتکل الحاقی با ما و بر مبنای رعايت خطوط قرمز خواهد بود.»

ايران و کشورهای آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان (اعضای گروه ۱+۵ ) روز ۱۳ فروردين در لوزان سوييس با انتشار بيانيه‌ای اعلام کردند که «چارچوب» های توافق نهايی را مشخص کرده‌اند.

بر اساس تفاهم لوزان، دامنه برنامه هسته‌ای ايران محدود خواهد شد تا در قبال آن تحريم‌های اتحاديه اروپا و ايالات متحده و قطعنامه‌های شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه جمهوری اسلامی لغو شود.

ايران و کشورهای عضو گروه ۱+۵ تا ۱۱ تير مهلت دارند تا به يک توافق نهايی و جامع در خصوص برنامه هسته ای ايران دست يابند.

XS
SM
MD
LG