لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۹

ظریف: تفاهم با کشورهای منطقه اولویت تهران است


در حالی‌که با شدت گرفتن جنگ در یمن، روابط ایران و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس دستخوش تنش‌هایی تازه شده است، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در سخنانی گفته است، تهران مشکلی با این کشورها ندارد و برای دیدار با وزیران خارجه هر یک از کشورهای اسلامی نیز آمادگی دارد.

آقای ظریف گفته است «گفت‌وگو و تفاهم با کشورهای منطقه اولویت سیاست خارجی ایران است.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وزیر خارجه ایران در حاشیه اجلاس سازمان همکاری‌ اسلامی، شب پنجم خرداد ماه، گفت «گروه تروریستی داعش همه کشورها را در معرض تهدید قرار داده است».

او در ادامه افزوده است «این تهدیدی برای همه ما است و اگر موضوع ما جنگ و ترور باشد این خطر سراسر منطقه را تهدید می کند لذا تنها راه برون‌رفت از این بحران کار مشترک علیه این مشکلات است نه تحرک علیه یکدیگر.»

وزیر خارجه ایران تاکید کرده است که تهران مشکلی با کشورهای شورهای همکاری خلیج فارس ندارد و حاضر است با وزیران خارجه آنها، از جمله وزیر خارجه عربستان دیدار کند.

این سخنان در حالی بیان می‌شوند که روابط پر فراز و نشیب سال‌های گذشته تهران و ریاض، با شورش حوثی‌ها علیه دولت مرکزی یمن، سرنگونی عبد ربه منصور هادی و حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان علیه حوثی‌ها، تنش‌ بیشتری گرفته است.

مقام‌های ایرانی حمایت خود از حوثی‌ها را بارها بیان کرده‌اند. در عین حال دخالت در اوضاع یمن را تکذیب می‌کنند. عربستان سعودی خواستار بازگرداندن قدرت به هادی است.

از دیگر مواردی که تهران و بسیاری کشورهای عربی منطقه بر سر آن اختلاف دارند، موضوع سوریه است، که در این مورد ایران از بشار اسد، دولت مرکزی حمایت می‌کند و کشورهایی مانند عربستان از مخالفان سرسخت دولت در دمشق هستند.

آقای ظریف در سخنان سه‌شنبه شب خود به موضوع سوریه هم اشاره کرده و با مقایسه آن با شرایط یمن، می‌گوید «سیاست ما در یمن همان خط مشی در سوریه است و از ابتدای کار من مذاکراتی در این زمینه با مقامات ترک داشتم و معتقدیم که راه نظامی در هیچ یک از این دو کشور کار ساز نیست و هرگونه پیش‌شرط برای راه‌حل سیاسی به معنای ادامه راه حل نظامی است».

او تاکید کرده است که هرگونه اقدامی باید نتیجه مذاکرات، و نه پیش‌شرطی برای آنها باشد.

ترکیه خود از کشورهای مخالف بشار اسد است و در آغاز حملات علیه حوثی‌ها در یمن نیز، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری آن کشور ایران را به تلاش برای تسلط بر منطقه خاورمیانه متهم کرده و گفته بود این «تلاش‌های» تهران، آنکارا، عربستان و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس را «به ستوه» آورده است.

آقای ظریف از کویت به عنوان کشوری که روابط تهران با آن رو به رشد است و از عمان به عنوان کشوری نمونه در روابط خود با ایران، سخن گفته است.

او در سخنان خود افزوده است «ما به برادران سعودی می‌گوییم که خواهان آینده درخشان‌تری برای همه ملت‌های منطقه هستیم و آنچه که در یمن انجام می‌دهند به ضرر و زیان آنها تمام خواهد شد.»

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگاران، بار دیگر بر حمایت تهران از دولت عراق تاکید کرده و گفته است «دولت عراق با تمام تلاش در مقابل تروریست‌ها ایستاده و ما هم به آن کمک می کنیم».

اخیرا نیروهای شبه‌نظامی شیعه عراق، که از حمایت تهران برخوردار هستند، مسئولیت عملیات نظامی در استان انبار را برای عقب راندن شبه‌نظامیان گروه موسوم به «حکومت اسلامی» بر عهده گرفته‌اند.

وزارت دفاع آمریکا، پنجم خرداد ماه، از تصمیم گروه‌های شیعه در انتخاب اسم رمز «لبیک یا حسین» برای عملیات‌ خود انتقاد کرده و گفته است این اسم رمز «آشکارا فرقه‌ای» است.

XS
SM
MD
LG