لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۶

بازداشت هفت مقام ارشد فیفا به اتهام «فساد مالی»


مقر اصلی فیفا در زوریخ سوئیس
مقر اصلی فیفا در زوریخ سوئیس

مأموران پلیس سوئیس بامداد چهارشنبه، ششم خرداد، طی عملیاتی هفت تن از مقام‌های ارشد فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا، را در یک هتل لوکس در شهر زوریخ بازداشت کردند.

این بازداشت‌ها پس از آن صورت گرفت که وزارت دادگستری آمریکا علیه ۹ مقام فیفا، ازجمله هفت نفر دستگیرشده در زوریخ، کیفرخواست صادر کرد.

سه تن از مقامات انتظامی مرتبط با این پرونده به روزنامه آمریکایی نیویورک‌ تایمز گفته‌اند که تحقیقات پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، نشان داده که افراد دستگیرشده در زوریخ طی دو دهه گذشته در فساد مالی گسترده‌ای در فیفا دست داشته‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز می‌نویسد که پرونده این افراد شامل رشوه‌خواری «بیش از ۱۰۰ میلیون دلار» می‌شود که با برگزاری تورنمنت‌های فوتبال در ایالات متحده و آمریکای لاتین طی دهه ۹۰ میلادی مرتبط است.

بنا بر گزارش‌ها، رشوه‌دهندگان در ازای پرداخت‌های خود به مسئولان فیفا، در ارتباط با مسابقات فوتبال «امتیازهای رسانه‌ای، بازاریابی، و امتیاز حمایت مالی» دریافت کرده‌اند.

به نوشته آسوشیتدپرس، هنوز مشخص نیست که مسئله میزبانی جام جهانی ۱۹۹۴ فوتبال توسط ایالات متحده نیز به این پرونده مرتبط است یا خیر.

مقام‌های ارشد فیفا برای شرکت در یک کنگره فیفا و انتخاب رئیس این فدراسیون در زوریخ سوئیس گرد هم آمده‌ بودند.

والتر دگرگوریو، سخنگوی فیفا، به آسوشیتدپرس گفته‌ است که سپ بلاتر، رئیس کنونی فیفا، «جزء بازداشت‌شدگان نیست و به هیچ‌ وجه با این پرونده سر و کار ندارد».

خبرنگاران رسانه‌های بین‌المللی روز چهارشنبه به هنگام دستگیری مقام‌های ارشد فیفا در محل ورودی هتل «بور-او-لَک» زوریخ تجمع کرده‌ بودند، صحنه‌ای که یادآور پرونده جنجالی قطر در ارتباط با میزبانی جام جهانی است.

صدور کیفرخواست در آمریکا علیه ۹ مقام فیفا

خبرگزاری فرانسه نیز خبر می‌دهد که هم‌زمان با اعلام دستگیری این شش نفر، وزارت دادگستری آمریکا روز چهارشنبه برای ۹ نفر از مقام‌های فیفا و پنج مدیر بازرگانی رسانه‌ای و ورزشی حکم کیفرخواست صادر کرده‌ است.

در این کیفرخواست، این افراد متهم شده‌اند که طی مدتی بیش از ۲۴ سال اقدام به رشوه‌خواری و باج‌گیری کرده‌اند.

به گفته مقام‌های آمریکایی این «رشوه‌خواری‌ها» بیش از «۱۵۰ میلیون دلار» را در برمی‌گیرد و متهمان هم‌اینک با مسئله استرداد به ایالات متحده روبه‌رو هستند.

گشودن پرونده اتهام رشوه‌خواری در انتخاب روسیه و قطر به عنوان محل جام جهانی

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، روز چهارشنبه هم‌چنین خبر رسید که دادستان‌های فدرال سوئیس در همین روز پرونده‌ای قضائی را در ارتباط با مسئله انتخاب محل برگزاری جام جهانی فوتبال در روسیه برای سال ۲۰۱۸ و قطر برای سال ۲۰۲۲ گشودند.

دادستان‌های سوئیسی با انتشار بیانیه‌ای گفتند که روز چهارشنبه حین بررسی مقر اصلی فیفا در سوئیس به «مدارک و داده‌های الکترونیکی» دست یافته‌اند که می‌تواند به بررسی پرونده اتهام رشوه‌خواری در انتخاب محل جام جهانی کمک کند.

روزنامه بریتانیایی ساندی تایمز خردادماه سال گذشته ادعایی را در مورد پرداخت رشوه مقام‌های قطری به فیفا برای دریافت میزبانی جام جهانی ۲۰۲۲ منتشر کرده‌بود.

این روزنامه محمد بن هَمام، رئیس پیشین کمیته اجرایی فیفا، را متهم کرد که با رشوه‌های متعددی بالغ بر یک میلیارد و هفتصد میلیون دلار، اعضای هیئت‌های آسیایی را برای دادن رأی‌شان به سود قطر راضی کرده است.

مقام‌های قطری پیش از این چنین ادعاهایی را رد کرده‌ و همزمان مقام‌های انضباطی فیفا نیز گفته‌اند تحقیقات درباره این ادعاها را آغاز کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG