لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

عراقچی از احتمال تمدید مذاکرات هسته‌ای ایران پس از ۱۰ تیرماه خبر داد


عباس عراقچی
عباس عراقچی

در حالی که پیش از این اعلام شده بود طرف‌های گفت‌وگوهای اتمی با ایران قرار است تا ۱۰ تیرماه به توافق نهایی برسند، عباس عراقچی اعلام کرد که احتمال دارد مهلت رسیدن به توافق اتمی تمدید شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، معاون وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه ششم خرداد هنگام ورود به فرودگاه وين، پایتخت اتریش، گفت: «مذاکرات تا مهلت دهم تيرماه ادامه پيدا خواهد کرد و ممکن است حتی فراتر از آن هم برود. ما مقيد به زمان نيستيم بلکه مقيد به اين مسئله هستيم که يک توافق خوب با جزيياتی که مطلوب ماست حاصل شود، هرچند زمان زيادی طلب کند

ژرار آرو، سفیر فرانسه در واشینگتن روز پنجم خرداد گفته بود که «به احتمال خیلی زیاد» طرف‌ها موفق نخواهند شد طی پنج هفته پیش رو و حتی بعد از آن به توافق نهایی برسند.

ژرار آرو که در جلسه «شورای آتلانتیک» و در کنار سفیران آلمان و بریتانیا در آمریکا سخن می‌گفت در مورد روند مذاکرات هسته‌ای با ایران گفته بود که «کار فنی زیادی باقی‌مانده و این بدین معناست که هرگونه تفاهمی که حاصل شود می‌تواند هم‌چنان پر از ابهام باقی بماند».

آقای عراقچی نیز گفته است: «وقتی کار نگارش پيش‌نويس تمام شود و مورد موافقت قرار گيرد، توافق نهايی را خواهيم داشت و اين کاری است که هنوز ما در نقطه‌ای نيستيم که بتوانيم بگوييم که به سرعت تمام می‌شود».

وی افزود: «هرچه به مراحل آخر مذاکرات نزديک‌تر می‌‌شويم بحث‌ها جدی، پيچيده و جزيی‌تر می‌شود. در اين دور از گفت‌وگوها همه موضوعات روی ميز است و ما همه را هم‌زمان پيش می‌بريم. موضوع تحريم‌ها، مسائل مربوط به هسته‌ای، جدول زمانی و بحث کميسيون مشترکی که بايد برای پيگيری اين مسائل شکل بگيرد، موضوعاتی است که همزمان روی ميز است».

مذاکرات فعلی در وین که از امروز چهارشنبه آغاز شده، قرار است تا روز جمعه این هفته ادامه پیدا کند.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، هم روز چهارشنبه اعلام کرد که «مواضع ایران در موضوع هسته‌ای از قبل اعلام شده» و از تیم مذاکره کننده خواست که «بر این مواضع پافشاری کنند».

رهبر جمهوری اسلامی روز ۳۰ اردیبهشت تاکید کرده بود که ایران «اجازه بازرسی از مراکز نظامی» و «بازجویی از دانشمندان هسته‌ای» خود را نخواهد داد.

این در حالی است که وزیر خارجه فرانسه می‌گوید که کشورش به هیچ وجه از توافق هسته‌ای با ایران حمایت نمی‌کند، مگر آن که این توافق امکان دسترسی به تمام تاسیسات اتمی ایران از جمله مراکز نظامی را میسر سازد.

لوران فابیوس روز چهارشنبه به نمایندگان پارلمان فرانسه گفت: «اگر در توافق هسته‌ای صراحتا به امکان بازرسی از تاسیسات ایران از جمله مراکز نظامی اشاره نشود، فرانسه این توافق را نخواهد پذیرفت».

پیش از این یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم گفته بود که «بازدید از مراکز نظامی ایران باید جزیی از توافق هسته‌ای احتمالی باشد.»

ایران و گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان از امروز، چهارشنبه، دور پنجم مذاکرات برای نگارش پیش‌نویس توافق جامع هسته‌ای را آغاز کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG