لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

عراق: کشف صدها جسد مرتبط با کشتار پادگان اسپایکر به دست داعش


پرچم‌های عراق بر خاک، جایی که گمان می‌رود گور دسته‌جمعی قربانیان کشتار اسپایکر باشد
پرچم‌های عراق بر خاک، جایی که گمان می‌رود گور دسته‌جمعی قربانیان کشتار اسپایکر باشد

دولت عراق از کشف جسد صدها نفر خبر داد که گمان می‌رود سال گذشته در نزدیکی تکریت و در جریان قتل‌عام دسته‌جمعی پادگان اسپایکر به دست گروه موسوم به «حکومت اسلامی» کشته شده‌اند.

خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه، ۷ خرداد، اظهارات عادله حمود، وزیر بهداشت عراق، در یک کنفرانس خبری را بازتاب داد که می‌گوید: «ما جسد ۴۷۰ شهید پادگان اسپایکر را که در تکریت دفن شده بودند، کشف کرده‌ایم.»

این گزارش همچنین به نقل از معاون سردخانه مرکزی بغداد عنوان می‌کند که اجساد کشف شده در چهار گور دسته‌جمعی دفن شده بودند که یکی از آنها ۴۰۰ جسد را در خود جای داده بود. اجساد روی هم تلمبار شده بود.

کشتار پادگان اسپایکر در حومه تکریت اوایل تابستان سال گذشته به دست گروه «حکومت اسلامی» رخ داد. تصاویری که خود گروه «حکومت اسلامی» از این کشتار منتشر کرد، نشان می‌داد که افراد این گروه صدها جوان را در مناطق مختلف به ردیف خوابانده و همه را اعدام کرده‌اند.

برخی از این سربازان جوان به رودخانه دجله پرتاب شدند و برخی از آنها نیز در جاهای مختلف دفن شدند که حکومت عراق دو ماه قبل، وقتی که دوباره تکریت را به تصرف درآورد، آنها را کشف کرد.

شمار قربانیان پادگان اسپایکر تا هزار و ۷۰۰ نفر تخمین زده می‌شود.

گزارش خبرگزاری فرانسه می‌افزاید که وزیر بهداشت عراق گفته است اسامی ۴۷۰ جسد کشف‌شده، چند هفته بعد و پس از مشخص شدن نتایج آزمایش دی‌ان‌ای اعلام می‌شود.

وی همچنین تاکید کرده که هنوز اجساد دیگری از کشتار پادگان اسپایکر وجود دارند که باید کشف شوند و کار گروه‌های تحقیق در این باره همچنان ادامه دارد.

احتمال می‌رود برخی از این گورهای دسته‌جمعی در محوطه کاخ صدام حسین، دیکتاتور پیشین عراق، قرار داشته باشد، جایی که افراد گروه حکومت اسلامی تعدادی از سربازان پادگان اسپایکر را در آن اعدام کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG