لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۷

روحانی خواستار شفافیت و عدم دخالت مقامات در انتخابات مجلس شد


رئیس جمهوری ایران ضمن برحذر داشتن مقامات از طرفداری و جانب‌داری از نامزدهای انتخابات، خواستار استفاده از صندوق‌های «پلاستیکی شفاف» اخذ رای در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری شد، تا به گفته او «به دروغ» گفته نشود که «یک‌سوم» صندوق‌ها از پیش پر شده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، حسن روحانی روز شنبه، ۹ خرداد، همچنین خواستار آن شد که در صورت امکان با نصب دوربین و صفحه نمایش در محل‌های شمارش آرا «همه نظاره‌گر شمارش آرا باشند».

آقای روحانی گفت: «صندوق رای نیز باید صندوقی پلاستیکی و شفاف باشد تا همه آرای درون صندوق را از دور ببینند... و فردا به دروغ... نگویند که این صندوق یک‌سومش پر بود.»

وی اضافه کرد: «برای چه دور صندوق پارچه‌ای پیچیده می‌شود تا اتهامات زده شود؟ باید این رفتار را ترک کرد و نگذاریم به نظام تهمت زده شود.»

شورای نگهبان ایران روز هفتم اسفند سال ۹۴ را به عنوان روز برگزاری انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری تعیین کرده است.

توصیه آقای روحانی درباره استفاده ازصندوق‌های «پلاستیکی شفاف» برای رای‌گیری در حالی است که تعدادی از منتقدان انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و رسانه‌های نزدیک به آنان اعلام کرده بودند که بخشی از صندوق‌های رای‌گیری قبل از برگزاری این انتخابات پر شده بود.

آقای روحانی در ادامه سخنان خود گفت: «مبادا در شهرستانی به گوش برسد که یک وقت دولت، سپاه، ارتش، صداوسیما، استاندار، فرماندار و دفتر امام جمعه طرفدار این یا آن هستند که این یعنی سم برای انتخابات.»

وی اضافه کرد: «همه مقامات مسئول، همه قدرت‌های مسلح و غیرمسلح، مسئولین رده بالای کشور که مسئولیت آنها فرای حزب و جناح است، نباید کاری کنند که این تهمت به آنها زده شود.»

مجمع تشخیص مصحلت نظام ایران در ماه‌های گذشته در مصوباتی ورود افراد نیروهای مسلح و دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی در «دسته‌‌بندی‌های سیاسی و جناحی در انتخابات و جانب‌داری از داوطلبان خاص» و همچنین «دخالت قوای سه‌گانه در انتخابات» را ممنوع اعلام کرده است.

این مصوبات باید به تائید آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز برسد.

این مصوبه مجمع تشخیص ایران در حالی تصویب شد که در سال‌های گذشته برخی از جریان‌های سیاسی در ایران و خصوصا معترضان به نتیجه انتخابات سال ۸۸ بارها مدعی دخالت سپاه در انتخابات شده‌اند.

علی سعیدی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه، روز سه‌شنبه، ۱۹ دی‌ماه ۹۱، گفته بود که «وظیفه ذاتی سپاه، مهندسی معقول و منطقی انتخابات است».

این سخنان اعتراضات زیادی را به دنبال داشت و از جمله محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری وقت ایران، روز چهارشنبه ۲۰ دی‌ماه ۹۱ گفت: «هرکس بخواهد مردم را مدیریت کند، مردم او را مدیریت می‌کنند.»

«صلاحیت‌سنج همراه نداریم»

رئیس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات بر مبنای «مراجع قانونی» افزود: «در انتخابات به هیچ وجه نمی‌توانیم به شایعات و اتهامات توجه کنیم.»

وی تاکید کرد: «اتهامات باید در یک دادگاه صالحه بحث شود و متهم و وکیلش از خود دفاع کنند، سپس رای داده شود؛ به همین دلیل ما قاضی نیستیم و صلاحیت‌سنج هم همراه نداریم که بخواهیم صلاحیت‌سنجی کنیم.»

آقای روحانی همچنین از فرمانداران، استانداران و وزارت کشور خواست که در جریان انتخابات در برابر «هیچ حزب، گروه، جناح، جریان و فشاری «مرعوب» و در برابر «هیچ جریانی» هم «مفتون» نشوند.

تائید صلاحیت نهایی نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و ریاست جمهوری به عهده شورای نگهبان است و در دوره‌های گذشته تعدادی از نامزدهای منتقد حکومت جمهوری اسلامی و همچنین تعدادی از نامزدهای اصلاح‌طلبان رد صلاحیت شده‌اند.

«هیچ جناحی در کشور قابل حذف نیست»

آقای روحانی در سخنان روز شنبه خود گفت: «این طور نباشد که بگویند آن آقا نباید در این شهر صحبت کند؟ این قدر برچسب زده می‌شود که نمی‌دانم از کجا این برچسب‌ها تولید می‌شود....»

وی تاکید کرد: «هیچ جناحی در کشور قابل حذف نیست، نه این‌وری‌ها خواب ببینند، نه آن‌وری‌ها خواب ببینند، نه وسطی‌ها خواب ببینند،... جناح‌ها یک ریشه فکری، تاریخی، عقیدتی و دینی و علمی دارند.»

این گفته آقای روحانی در حالی بیان شده است که از زمان روی کار آمدن دولت وی تعدادی از همایش‌ها و سخنرانی‌های سیاسی اصلاح‌طلبان و چهره‌های منتقد به دلیل مخالفت و تهدیدهای گروه‌های فشار لغو شده است.

از جمله در هفته‌های گذشته سخنرانی حسین مرعشی و ابراهیم امینی دو چهره اصلاح‌طلب در شیراز و همچنین سخنرانی علی مطهری و احمد توکلی، دو نماینده مجلس، و همچنین ابراهیم اصغرزاده و نجفقلی حبیبی، دو چهره اصلاح‌طلب، در کرج لغو شده است.

«چه کسی حق دارد با لحن بی‌ادبانه نسبت به سردار مقدم جبهه دیپلماتیک حرف بزند؟!»

رئیس جمهوری ایران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که عده‌ای نمی‌خواهند کام مردم شیرین شود و از لبخند مردم می ترسند افزود: «چه کسی حق دارد با لحن بی‌ادبانه نسبت به سردار مقدم جبهه دیپلماتیک حرف بزند؟... از کجا این بی‌ادبی نازل شده است؟»

وی تاکید کرد: «بگذاریم مذاکرات هسته ای با موفقیت به پایان برسد در آن زمان برای مردم شرح می‌دهیم که این‌ها چه سختی‌هایی کشیده‌اند.»

رسانه‌های ایران از «درگیری لفظی» مهدی کوچک‌‌‌زاده، نماینده تهران در مجلس، با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، در پایان جلسه غیرعلنی روز یک‌‌شنبه، سوم خرداد، مجلس خبر داده بودند و فیلم این درگیری نیز منتشر شده است.

بر اساس این فیلم، محمدجواد ظریف در گفت‌وگو با مهدی کوچک ‌زاده نسبت به «خائن» خوانده شدن از سوی نمایندگان مخالفش معترض است.

«به فال و فالگیری و جن‌گیری معتقد نبودیم»

آقای روحانی در ادامه سخنان خود گفت: «قوه‌ای نیست که مردم بدون لکنت نظر خود را بگویند، جز دولت.»

وی اضافه کرد: «به یکی بگو از مجلس انتقاد کند،... بگویید از قوه قضاییه انتقاد کنید، می‌گویند تو را خدا، آقا بگذارید زندگی‌مان را بکنیم. بگویید از دولت...از رئیس جمهور انتقاد کنید، گل از گل می‌شکفد و زبان‌ها باز می‌شود، این به معنای مسیر درست دولت است.»

رئیس جمهوری ایران گفت: «باید از ما انتقاد کرد، ما دارای عصمت نیستیم، متاسفانه یا خوشبختانه خواب هم نمی‌بینیم، به فال و فالگیری و جن‌گیری هم از اول معتقد نبودیم.»

در سال‌های پایانی دولت محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری سابق ایران، تعدادی از مقام‌ها و شخصیت‌های جمهوری اسلامی نزدیکان آقای احمدی‌نژاد را متهم می‌کردند که به جن‌گیران و رمالان متوسل می‌شوند.

در سال ۹۰ نیز پس از دستگیری فردی به نام عباس غفاری، برخی وب‌سایتهای خبری از او به عنوان «جن‌گیر و رمال دولت» محمود احمدی‌نژاد نام برده بودند.

دو سال پیش از آن میرحسین موسوی، از نامزدهای دوره دهم انتخابات ریاست‌جمهوری، در جریان کارزار انتخاباتی خود گفته‌ بود که دولت بعدی دولت عقلانیت خواهد بود، «نه این که یک دولت رمالی و کف‌بینی باشد».

XS
SM
MD
LG