لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۰

وزیر خارجه عربستان: حمایت ایران از تروریسم را نمی‌پذیریم


وزیر امور خارجه عربستان سعودی (راست) در کنار همتای مصری خود
وزیر امور خارجه عربستان سعودی (راست) در کنار همتای مصری خود

عادل جبير، وزير خارجه عربستان سعودی، گفته است «ما منتظر روزی هستیم که روابط خوبی با ایران بنا کنیم. اما این به رفتار ایران و اینکه در مسائل منطقه دخالت نکند، از تروریسم حمایت نکند و از روش‌هایی که اعمال آنها به منافع مردم و منطقه لطمه وارد می‌کند دست بردارد، بستگی دارد».

به گزارش روزنامه جروزالم‌پست، آقای جبير، يکشنبه ۱۰ خرداد، در کنفرانس مشترک خبری با همتای مصری خود در قاهره، این سخنان را بیان کرده است.

به گزارش شبکه خبری العربيه، او همچنين گفته است که ايران «تنها کشوری است که در امور منطقه خاورميانه دخالت می‌کند.»

به گزارش این هر دو منبع خبری، وزير خارجه عربستان سعودی تاکيد کرده است که کشورش در برابر «دخالت» ايران در منطقه بی‌تفاوت نخواهد بود.

وب‌سایت روزنامه «کایرو پست» نیز گفته‌های مشابهی را از سوی آقای جبیر نقل کرده است و می‌گوید کشورش در تلاش برای «ساختن رابطه معمولی با ایران است»، اما «حمایت تهران از تروریسم را نمی‌پسندد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه او گفته است عربستان «رفتار ایران را نمی‌پذیرد… و حمایت ایران از ترویسم را».

سامح شکری، وزير خارجه مصر نيز در اين کنفرانس خبری، بر ديدگاه مشترک قاهره با عربستان درباره بحران يمن تاکيد کرده است.

اين نخستين سفر عادل جبير به مصر در مقام وزير خارجه عربستان سعودی است.

متهم کردن جمهوری اسلامی ايران به دخالت در امور منطقه و حمايت از تروريسم، از سوی وزير امور خارجه عربستان سعودی، در حالی است که برخی مقام‌های ایرانی یا شخصیت‌های مذهبی ایران اتهام‌هایی را متوجه نهادهای عربستان سعودی کرده‌اند.

از جمله علی شمخانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران که دوشنبه چهارم خرداد، «سرويس‌های امنيتی عربستان» را مسئول «راه‌اندازی گروه‌های تکفيری» در منطقه توصيف کرد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی نيز پيش از اين با انتقاد شديد از عمليات ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی عليه حوثی‌ها در يمن، گفته بود که «بينی سعودی‌ها قطعا به خاک ماليده خواهد شد.»

از سوی دیگر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، به تازگی گفته است تهران مشکلی با کشورهای حاشیه خلیج فارس ندارد و برای دیدار با وزیران خارجه هر یک از کشورهای اسلامی نیز آمادگی دارد.

ايران در يمن از شورشيان شيعه‌مذهب حوثی حمايت می‌کند، در حالی که عربستان سعودی خواستار بازگشت دولت عبد ربه منصور هادی به قدرت است که توسط سازمان ملل متحد و اکثر قريب به اتفاق کشورهای جهان همچنان به عنوان دولت مشروع يمن به رسميت شناخته می‌شود.

در سوريه نيز، جمهوری اسلامی قاطعانه از دولت بشار اسد حمايت می‌کند اما عربستان سعودی از مخالفان سرسخت بشار اسد به شمار می‌رود.

XS
SM
MD
LG