لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۰

نیویورک تایمز: افزایش ۲۰ درصدی در ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران


بازرسی کارشناسان آژانس از تأسیسات نطنز
بازرسی کارشناسان آژانس از تأسیسات نطنز

روزنامه نیویورک تایمز در شماره دوشنبه، یکم ژوئن (یازده خرداد) خود نوشت که «بازرسان بین‌الملل گزارش می‌دهند که طی ۱۸ ماه گذشته ذخایر سوخت اتمی ایران در حدود ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده‌ است.»

این روزنامه منبع خود را گزارش تازه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ذکر کرده که روز جمعه منتشر شد، گزارشی که بخشی از آن انتقادات ایران را نیز به دنبال داشت.

نیویورک تایمز در عین حال می‌افزاید که مقام‌های غربی و کارشناسان از دلیل این افزایش ذخیره اورانیوم بی‌اطلاع‌اند.

نیویورک تایمز می‌نویسد که یکی از احتمالاتی که ذکر می‌شود این است که به خاطر برخی اشکالات فنی، ایران در تبدیل بخشی از اورانیوم غنی‌شده خود به میله‌های سوخت برای رآکتورها به مشکل برخورده است.

گمانه دیگری که این روزنامه مطرح کرده این است که تهران با افزایش ذخایر سوخت اتمی خود قصد دارد اهرم فشار بیشتری در مذاکرات هسته‌ای به دست آورد.

بر پایه این خبر، از گزارش تازه آژانس چنین برمی‌آید که تهران از حدود یک سال و نیم گذشته و تقریباً همزمان با آغاز دور جدید مذاکرات اتمی، رفته رفته بر حجم ذخایر اورانیوم خود افزوده است.

گزارش آژانس اما تصریح می‌کند که کارشناسان آژانس که بر تأسیسات هسته‌ای ایران نظارتی روزانه دارند می‌گویند شواهدی مبنی بر حرکت ایران به سمت ساخت سلاح هسته‌ای در دست نیست.

این کارشناسان همچنین می‌گویند که تهران توسعه تأسیساتی را که می‌تواند برای ساخت سلاح اتمی به‌کار برود متوقف کرده‌ است.

گزارش مربوط به افزایش ذخیره اورانیوم غنی‌شده در ایران در حالی منتشر می‌شود که دولت باراک اوباما در تلاش است کنگره آمریکا را متقاعد کند که در صورت امضای توافق نهایی، ایران ذخیره سوخت اتمی خود را، ظرف یک ماه پس از توافق، ۹۶ درصد کاهش خواهد داد.

ایران و قدرت‌های جهانی در تلاش‌اند تا کمتر از یک ماه دیگر به توافق نهایی هسته‌ای برسند.

یکی از بندهای توافق نهایی که مذاکره بر روی آن ادامه دارد این است که ایران تنها مجاز به حفظ ۳۰۰ کیلوگرم از سوخت اتمی خود باشد، زیرا این حجمی است که پایین‌تر از سطح حجم لازم برای ساخت بمب اتم قرار دارد.

این بدین معنی است که ایران، در صورت توافق بر سر این بند، ناچار خواهد شد بیش از ۹ تن از ذخیره سوخت اتمی خود را ظرف چند ماه نابود کند.

مهلت دست‌یابی به توافق نهایی اتمی بین ایران و گروه ۱+۵ پايان ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ يعنی ۱۰ تيرماه سال ۱۳۹۴ معین شده و ایران امید دارد در قبال شفاف‌سازی بیشتر در خصوص برنامه هسته‌ای خود از شدت تحریم‌ها علیه خود بکاهد.

روز یک‌شنبه خبر رسید که کشورهای گروه ۱+۵ دربارهٔ شیوه بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران در صورت نقض توافق جامع هسته‌ای از سوی ایران به توافق رسیده‌اند.

XS
SM
MD
LG