لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۸

عراق: کمک بین‌المللی برای مقابله با حکومت اسلامی کافی نیست


حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق
حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق

حیدر العبادی، نخست‌ وزیر عراق، روز سه‌شنبه، ۱۲ خرداد، از آن چه کمبود پشتیبانی ائتلاف بین‌الملل از عراق برای مقابله با گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) نامید انتقاد کرد.

در همین حال مقام‌های کشورهای ائتلاف بین‌الملل علیه داعش نیز به نوبه خود از نخست‌وزیر عراق می‌خواهند تا اقلیت سنی عراق را در امور این کشور بیشتر مشارکت دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، حیدر العبادی طی سخنرانی در کنفرانسی در پاریس گفت: «حمایت هوایی [نیروهای ائتلاف] کافی نیست. عملیات شناسایی بسیار کم صورت می‌گیرد. داعش تحرک زیادی دارد و در گروه‌های بسیار کوچک حرکت می‌کند. اقداماتی که انجام می‌شود کافی نیست.»

در کنفرانسی که روز سه‌شنبه در پاریس در حال برگزاری است در حدود ۲۰ کشور، از جمله عربستان سعودی و ترکیه، شرکت دارند؛ محور اصلی این کنفرانس مسئله کمک به دولت عراق برای بازپس‌گیری شهر استراتژیک رمادی ذکر شده که به تازگی به تصرف گروه «حکومت اسلامی» درآمد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، نیز که پای او بر اثر یک حادثه در جنوب فرانسه آسیب دیده قرار است از طریق تماس راه دور در این کنفرانس شرکت داشته باشد.

یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا در مورد این کنفرانس به خبرنگاران گفت که «این یک نشست معمولی نیست. ما در پی رخدادهای رمادی گرد هم آمده‌ایم تا با آقای العبادی بر سر طرح‌هایش برای آزادسازی رمادی و استان انبار بحث و تبادل نظر کنیم».

این مقام آمریکایی افزود که یکی از محورهای اصلی این کنفرانس گفت‌وگو با نخست‌ وزیر عراق در مورد چگونگی بسیج کردن قبایل سنی عراق علیه گروه داعش است.

به گفته این مقام آمریکایی از زمان آغاز این طرح که پس از سقوط رمادی راه‌اندازی شده تاکنون ۸۰۰ تن از افراد قبایل سنی برای دریافت دستمزد و اسلحه ثبت نام کرده‌اند تا برای مقابله با داعش به نیروهای دولتی بپیوندند.

در کنفرانس روز سه‌شنبه همچنین قرار است راه‌های افزایش فشار بر «حکومت اسلامی» بررسی شود از جمله مسئله حملات هوایی در سوریه، متوقف کردن جریان پیوستن جنگجویان خارجی به داعش، قطع منابع مالی داعش، و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به مناطق آسیب‌دیده.

در این کنفرانس، جز مسائل عراق قرار است در مورد وضعیت سوریه و راه‌های حفاظت از شهر باستانی پالمیرا علیه تخریب توسط گروه داعش نیز گفت‌وگو شود.

شهر باستانی پالمیرا (تدمر)، مربوط به دوره رومی‌ها، به تازگی به تصرف داعش درآمده است.

XS
SM
MD
LG