لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۵

«هفت هزار نيروی نظامی ايرانی و عراقی در سوريه مستقر شده‌اند»


«يک منبع امنيتی سوری» گفته که حدود هفت هزار نيروی نظامی ايرانی و عراقی برای حمايت از دمشق و ديگر نقاط کليدی در سوريه مستقر شده‌ و استراتژی نظامی سوريه به حفظ مناطق حساس و استراتژيک تغيير يافته است.

به گزارش روز ۱۳ خرداد خبرگزاری فرانسه،‌ اين منبع امنيتی که نخواست نامش فاش شود، گفت:‌ «در هفته‌های گذشته هفت هزار نيروی ايرانی و عراقی که بيشترشان عراقی هستند در سوريه پياده شده‌اند و اولويت اصلی آن‌ها، حفظ پايتخت سوريه است».

اين منبع افزوده است:‌ «هدف ما اين است که به حضور ۱۰ هزار نيروی نظامی برای پشتيبانی از نيروهای دولتی سوريه و حاميان بشار اسد برسيم. همچنين بازپس‌گيری جسرالشغور به دليل اهميت آن در ساحل مديترانه و منطقه حماء در مرکز سوريه از اولويت‌های اصلی است».

سوريه دو ماه پيش کنترل جسرالشغور در شمال غربی استان ادليب را از دست داد و نيروهای ائتلافی با حضور جبهه النصره، اين مناطق را تصرف کردند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ايران،‌ايرنا،‌ قاسم سليمانی فرمانده سپاه قدس هم گفته است: «در چند روز آينده جهانيان از آنچه ما با همکاری فرماندهان نظامی سوريه در حال آماده کردن مقدمات آن هستيم غافلگير خواهد شد».

خبرگزاری ايرنا اين خبر را به نقل از پايگاه خبری «پانوراما الشرق الاوسط» اعلام کرده و گفته که مسئوليت اين خبر را برعهده نمی‌گيرد و «فقط آن را نقل کرده است».

ايران از متحدان اصلی حاکميت بشار اسد در سوريه است و از شروع جنگ داخلی در اين کشور حمايت‌های مالی و پشتيبانی‌های نظامی خود به دمشق را افزايش داده است.

دولت حاکم سوريه در ماه‌های گذشته مناطقی از کشور را از دست داده‌ است.

نيروهای «حکومت اسلامی»‌ يا داعش دو هفته پيش پس از سقوط رمادی در عراق، کنترل شهر پالميرا در سوريه را هم به دست گرفتند.

يک منبع سياسی نزديک به دولت دمشق به خبرگزاری فرانسه گفته که پس از عقب‌نشينی‌های اخير، دولت سوريه از ايران و روسيه خواسته که حمايت‌ها و کمک‌های خود را افزايش دهند.

همچنين يک منبع ديپلماتيک به خبرگزاری فرانسه گفته که ايران از عمليات دو ماه پيش سوريه برای قطع خطوط پشتيبانی مخالفان در شهر حلب حمايت نکرده و منتقد اين عمليات بوده است. اين منبع افزوده که نظر ايران اين بوده که نقاط اصلی و استراتژيک سوريه مورد حمايت بيشتر قرار گيرند.

برخی ناظران آگاه گفته‌اند که دولت سوريه شکاف فعلی در کشور و از دست دادن برخی مناطق را پذيرفته و تمرکز خود را برای دفاع بيشتر از نقاط اصلی و استراتژيک تغيير داده است.

يک منبع خبری آگاه و نزديک به دولت سوريه به خبرگزاری فرانسه گفته که در حال حاضر اولويت اصلی برای دولت سوريه، حفظ ساحل دريای مديترانه و نيز شهرهای حماء و حمص و پايتخت است. اين منبع همچنين گفته است که شاهراه‌های دمشق - بيروت و دمشق - حمص از خطوط قرمزی هستند که به هيچ‌وجه نبايد از دست بروند.

درگيری‌ها و جنگ داخلی سوريه در چهار سال گذشته بيش از ۲۲۰ هزار کشته در پی‌داشته است.

محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران، روز ۱۲ خرداد گفت که حمايت تهران از حکومت سوريه «تغييرناپذير» است و «مشکلات منطقه بايد به دست کشورهای منطقه حل شود».

علی اکبر ولايتی، وزير خارجه اسبق ايران و مشاور فعلی امور بين‌الملل رهبر جمهوری اسلامی ايران، هم گفته است: «امنيت سوريه و يکپارچگی و تماميت سرزمينی اين کشور، بخش جدا نشدنی از امنيت ايران است چه در مقابله با دخالت عربستان و کشورهای خليج فارس يا دخالت ترکيه».

XS
SM
MD
LG