لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۵

حملات هوایی آمریکا تاکنون «۱۰ هزار» شبه‌نظامی داعش را کشته است


یک مقام ایالات متحده گفته است که حملات هوایی آمریکا و ائتلاف بین‌المللی علیه گروه «حکومت اسلامی» در ۹ ماه گذشته به کشته شدن بیش از ۱۰ هزار شبه‌نظامی عضو این گروه انجامیده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، تونی بلینکن، معاون وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۱۳ خرداد به رادیو فرانسه گفت‌: «ما شاهد تلفات سنگین داعش بوده‌ایم، بیش از ۱۰ هزار نفر از آغاز کمپین [بین‌المللی علیه داعش].»

به گفته وی، حملات هوایی علیه گروه «حکومت اسلامی» تاثیرگذار بوده و شمار تلفات آنان نیز گویای این امر است.

اظهارات آقای بلینکن در حالی مطرح می‌شود که پنتاگون قبلا از انتشار آمارهای مربوط به تلفات افراد گروه «حکومت اسلامی» خودداری کرده بود.

جان کربی، یکی از سخنگویان پنتاگون ژانویه گذشته در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره شمار تلفات داعش گفت: «هر چه شمار این افراد کمتر باشد، حتما بهتر است، اما هدف در واقع کاهش و نابودی امکانات آنهاست. بنابراین، آمار در این باره مطرح نیست».

آسوشیتدپرس می‌نویسد که سازمان سی‌آی‌ای سپتامبر گذشته شمار افراد گروه «حکومت اسلامی» را ۳۳ هزار و ۵۰۰ نفر اعلام کرده بود. از این رو سخنان آنتونی بلینکن این معنا را می‌دهد که گروه «حکومت اسلامی» باید یک سوم افراد خود را از دست داده باشد.

با این حال شبه‌نظامیان این گروه همچنان به پیشروی‌های خود ادامه می‌دهند تا جایی که چندی پیش توانستند شهر رمادی، مرکز استان انبار عراق را نیز تصرف کنند.

از سوریه هم خبر می‌رسد که افراد گروه «حکومت اسلامی» حملاتی را به قصد تصرف شهر حسکه در شمال شرق این کشور آغاز کرده‌اند.

نظر به این شرایط روز سه‌شنبه کنفرانس ائتلاف بین‌المللی علیه گروه خلافت اسلامی با شرکت مقامات ارشد ۲۰ کشور در شهر پاریس آغاز شد اما چنان چه آسوشیتدپرس می‌نویسد این کنفرانس بدون ارائه هیچ استراتژی جدیدی برای متوقف کردن شبه‌نظامیان داعش پایان یافت.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق یکی از سخنرانان این کنفرانس بود که از عملکرد ائتلاف بین‌المللی انتقاد کرد و پشتیبانی آنها را ناکافی دانست.

XS
SM
MD
LG