لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۷

جزایری: اجازه بازديد حتی «محدود و کنترل‌شده» از مراکز نظامی را نمی‌دهيم


مسعود جزايری، معاون ستاد کل نيروهای مسلح ايران
مسعود جزايری، معاون ستاد کل نيروهای مسلح ايران

يک روز پس از اظهارات عباس عراقچی، معاون وزير امور خارجه و عضو ارشد تيم مذاکره ايران در خصوص پذيرش پروتکل الحاقی و «دسترسی مديريت شده» به مراکز نظامی و هسته ای، معاون ستاد کل نيروهای مسلح ايران روز جمعه ۱۵ خرداد گفت، حتی اجازه بازديد «محدود و کنترل شده» از مراکز نظامی ايران داده نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری «تسنيم» نزدیک به سپاه پاسداران، مسعود جزايری گفته است: «ما اجازه هيچ‌گونه بازديد از مراکز نظامی را نمی‌دهيم، خواه اين بازديدها محدود و کنترل شده، خواه غير آزاد و يا به هر شکل و صورت ديگر باشد».

وی گفته که به رغم مواضع رهبر جمهوری اسلامی و فرماندهی کل قوا و تاکيد فرماندهان نيروهای مسلح جمهوری اسلامی در خصوص اجازه بازديد و بازرسی ندادن از مراکز نظامی کشور، ادامه اظهارات مقامات آمريکايی و برخی کشورهای گروه ۱+۵ در اين زمينه تامل‌برانگيز است.

معاون ستاد کل نيروهای مسلح ايران در ادامه تاکيد کرد: «بر اساس اطلاعات و همه نظرسنجی‌ها ممانعت از هرگونه بازديد از مراکز انتظامی خواسته اکثريت قاطع مردم ايران است لذا هيچ‌کس حق ندارد خلاف آن عمل کند».

مسعود جزايری افزود: بازديد و بازرسی از مراکز تحت هر عنوان از جمله «دسترسی مديريت شده» و ... قابل قبول نيست.

اين در حالی است که عباس عراقچی روز ۱۴ خرداد گفته بود که در صورت پذيرش پروتکل الحاقی در پيمان منع گسترش سلاح هسته‌ای معروف به «ان‌‌پی‌‌تی» از سوی ايران، بخشی از توافق نهايی با گروه ۵+۱ پذيرش «دسترسی‌های مديريت‌شده» خواهد بود.

آقای عراقچی با تاکيد بر اين که ايران «بازرسی و بازديد» از مراکز «غير هسته‌ای» نظامی يا غيرنظامی را «قبول» نمی‌کند، در عين حال افزود: «آن چه در قالب پروتکل الحاقی مطرح است بحث دسترسی مديريت‌شده به اين مراکز است».

وی اضافه کرد: «دسترسی مديريت‌شده يک روال مشخص است... قوانين و محدوديت‌هايی وجود دارد... اين از نظر ما به معنای بازديد و يا بازرسی نيست».

عضو ارشد تيم مذاکره ايران تاکيد کرد: «اگر توافق شود که پروتکل الحاقی اجرا شود، به عنوان بخشی از توافق نهايی دسترسی‌هايی که در قالب پروتکل الحاقی داده می‌شود، دسترسی‌های مديريت‌شده است».

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز ششم خرداد گفته بود که ایران با اجرای پروتکل الحاقی در پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای معروف به «ان‌پی‌تی» موافقت کرده‌ است.

بر اساس پروتکل الحاقی، اجازه بازدید سرزده از مراکز هسته‌ای، و در صورت لازم، مراکز نظامی ایران، داده می‌شود.

این در حالی است که علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ایران و بازرسی از مراکز نظامی ایران را منتفی دانسته و امیرعلی حاجی‌زاده، یکی از فرماندهان سپاه پاسداران، نیز بازرسی از این مراکز «تحت هر عنوانی» را «در حکم جاسوسی»‌ ارزیابی کرده است.

با این حال، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، نیز در این زمینه گفته‌ بود که پروتکل الحاقی اجازه «مقداری دسترسی» را می‌دهد، اما بازرسی از مراکز نظامی جزئی از آن نیست.

XS
SM
MD
LG