لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۸

«حملات» در مرز عربستان با نزدیک شدن مذاکرات صلح یمن


تک‌تیرانداز سعودی در مرز یمن
تک‌تیرانداز سعودی در مرز یمن

ائتلاف به رهبری عربستان سعودی می‌گوید نیروهای مسلح هوادار علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین یمن، به «چند نقطه» در مرز عربستان حمله کرده‌اند. این تنش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که زمان برنامه‌ریزی شده برای برپایی مذاکرات صلح یمن در ژنو از راه می‌رسد.

نیروهای مسلح حوثی، که هواداران مسلح صالح از متحدان آنها به شمار می‌روند، گفته‌اند در مذاکرات ژنو شرکت می‌کنند.

نبردها در یمن که با سرنگونی دولت عبد ربه منصور هادی به دست شورشیان حوثی و متحدان آنها و سپس حملات هوایی ائتلاف به رهبری عربستان به حوثی‌ها، شدت گرفت، تا کنون جان بیش از ۲۰۰۰ نفر را گرفته است.

مذاکرات صلح ژنو که به صورت اولیه برای ۱۴ ژوئن (۱۲ روز دیگر) برنامه‌ریزی‌شده و حوثی‌ها نیز اعلام کرده‌اند در آن شرکت می‌کنند، نخستین گام مهم برای ایجاد صلح تازه در آن کشور به شمار می‌رود.

دولت در تبعید یمن، به رهبری هادی، که در ریاض به سر می‌برد نیز اعلام کرده در این گفت‌وگوها شرکت می‌کند.

ائتلاف به رهبری عربستان در ساعات اولیه روز شنبه ۱۶ خرداد اعلام کرد از خاک یمن حملاتی به چند نقطه در جازن و نجران در مرز عربستان انجام شده، که به گفته این ائتلاف دفع شده است.

بنا بر اطلاعیه‌ای که خبرگزاری رسمی سعود منتشر کرده، حمله با حمایت حوثی‌ها و به دست اعضای گارد جمهوری، هواداران علی عبدالله صالح، انجام شده و در پی نبردهای چند ساعته «ده‌ها نفر» از مهاجمان کشته شده‌اند. ائتلاف به رهبری عربستان می‌گوید چهار سعودی نیز کشته شده‌اند.

مشخص نیست دقیقا چند نفر از کسانی، که به گزارش خبرگزاری رسمی سعودی به مرز حمله کرده‌اند، کشته شده‌اند.

مذاکرات یمن در ژنو

خبرگزاری فرانسه از قول دیپلمات‌هایی که در جلسه شورای امنیت حضور داشتند، می‌گوید مذاکرات صلح ژنو برای رسیدن به توافقی بر سر یک آتش‌بس، برنامه‌ای برای عقب‌نشینی حوثی‌ها و افزایش کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم یمن انجام می‌شود.

ایالات متحده پیشتر تائید کرده بود که مقام‌ دولتی آن کشور با نماینده شورشیان حوثی دیدار کرده‌ است. حوثی‌ها از شرکت در مذاکرات پیشین در ریاض سر باز زده بودند.

شورشیان حملات خود را از سال گذشته آغاز کرده و در دی ماه گذشته کاخ ریاست‌جمهوری در صنعا را به تصرف خود در آوردند.

اندکی بعد رئیس‌جمهوری آن کشور، عبد ربه منصور هادی تحت فشار آنها از مقام خود کناره گرفت.

همزمان کمیته نظامی و امنیتی امور چهار استان عدن، ابین، لحج و ضالع که به منصور هادی وفادار است، در بیانیه‌ای گفت که با استعفای رئیس‌جمهوری دیگر از صنعا دستور نمی‌گیرد.

خود آقای هادی اهل جنوب یمن است و مدتی پس از کناره‌گیری به عدن رفت. اما پیشروی حوثی‌ها نیز تا عدن ادامه داشت. در نهایت آقای هادی به ریاض پناهنده شد.

علاوه بر حملات هوایی، نیروهای مسلح هوادار حوثی‌ها و متحدان آنها و از سوی دیگر نیروهای مسلح مخالف آنها و یا هواداران منصور هادی، درگیری نبردهایی زمینی در آن کشور نیز هستند.

XS
SM
MD
LG