لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۸

آمریکا تجهیز ارتش عراق را از صندوق اختصاصی آغاز کرده است


نیروهای عراقی و شبه‌نظامیان هوادار دولت مرکزی، در حال انجام عملیات برای بازپس‌گیری رمادی هستند
نیروهای عراقی و شبه‌نظامیان هوادار دولت مرکزی، در حال انجام عملیات برای بازپس‌گیری رمادی هستند

خبرگزاری‌ها طی روزهای گذشته گزارش داده‌اند که ایالات متحده، در سکوت آغاز به ارسال کمک‌های وعده داده شده به ارتش عراق، از صندوق ۱.۶ میلیارد دلاری که برای این کار در نظر گرفته بود، کرده است.

خبرگزاری رویترز از قول مقام‌های رسمی می‌گوید ارسال تجهیزات از محل کمک‌های موسوم به «صندوق تجهیز و آموزش عراق»، دو هفته است که آغاز شده و با سریع‌ترین حالتی که ممکن باشد، ادامه دارد.

وزارت دفاع آمریکا در پایان سال گذشته میلادی درخواست بودجه ۱.۶ میلیارد دلاری خود را برای عراق به کنگره ایالات متحده، ارائه کرده بود.

این کمک، بخشی از درخواست باراک اوباما به اختصاص ۵.۶ میلیارد دلار بودجه بیشتر برای انجام «عملیات احتمالی در خارج از مرزها» (او‌سی‌او) است. آنچه قرار است به طور مشخصی هزینه مبارزه با حکومت خودخوانده اسلامی (داعش) در عراق و سوریه شود.

حیدر عبادی، نخست‌وزیر عراق، هفته گذشته از عملکرد ائتلاف بین‌المللی علیه «داعش» انتقاد کرده و خواستار حمایت بیشتر به ویژه در زمینه کمک‌های نظامی شده بود.

خبرگزاری رویترز از قول داگلاس اولیوانت، یکی از مشاوران پیشین دولت اوباما و بوش در مورد عراق، نقل کرده است که «آنها از آهسته بودن برنامه انتقاد می‌کنند. ولی واقعیت اینجاست که این یک سیستم آهسته است».

بنا بر گزارش‌ها نخستین کمک‌های ارسال از صندوق عراق، سلاح‌های خودکار، نارنجک‌انداز، خمپاره یا ماسک‌های حفاظتی بوده است.

الیسا اسمیث، یک سخنگوی وزارت دفاع آمریکا، نیز گفته است کمک‌های بیشتری در راه است.

به گفته خانم اسمیث، کمک‌های ارسالی، تنها بخشی از چندین محموله‌ای‌ست که ارسال آنها، از جمله برای نیروهای پیش‌مرگه کرد، در دستور کار قرار دارد.

در پایان اردیبهشت ماه، نیروهای گروه موسوم به «حکومت اسلامی»، رمادی، مرکز بزرگ‌ترین استان عراق، انبار، به تصرف خود درآوردند.

چند روز بعد آنها با تصرف کامل یک نقطه مرزی میان عراق و سوریه، تسلط خود را بر مرزهای دو کشور مستحکم کرده و جاده اصلی بین سوریه و استان انبار را نیز در کنترل خود گرفتند.

XS
SM
MD
LG