لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۱

انتقاد تند هادی از «دخالت» ایران در یمن


هادی در میانه تصویر در ریاض
هادی در میانه تصویر در ریاض

رئیس‌جمهوری سرنگون شده یمن که در ریاض به سر می‌برد، در مصاحبه‌ای با شبکه العربیه، ضمن آنکه می‌گوید در دیدار ژنو تنها نحوه اجرای قطعنامه شورای امنیت مورد بحث قرار می‌گیرد و نه مذاکره با شورشیان، افزوده است «آنچه ایران در یمن انجام می‌دهد، خطرناک‌تر از القاعده است».

عبد ربه منصور هادی در این مصاحبه که بخشی از آن ۱۸ خرداد ماه پخش شده، می‌گوید در گفت‌وگوهای مربوط به یمن در ۱۴ ژوئن در ژنو، قرار نیست مذاکره‌ای بین طرف‌های درگیر انجام شود، تنها بحث بر سر اجرای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل خواهد بود.

اشاره او به قطعنامه‌ای‌ست که از جمله خواستار عقب‌نشینی شورشیان از مناطقی که به کنترل خود درآورده‌اند، شده است.

شورشیان حوثی که از حمایت مقام‌های ایرانی برخوردار هستند، و متحدان آنها به ویژه نیروهای هوادار علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری پیشین، دست به پیشروی‌های گسترده‌ای در آن کشور زده‌اند.

از سوی دیگر ائتلافی به رهبری عربستان سعودی، برای بازگرداندن قدرت به دولت سرنگون شده آن کشور، حملاتی هوایی را علیه حوثی‌ها انجام می‌دهد.

آقای هادی بار دیگر اتهام‌های خود را علیه آنچه «دخالت» تهران در اوضاع یمن می‌داند نیز تکرار کرده است.

او گفته است آنچه ایران در یمن انجام می‌دهد، بدتر از چیزی‌ست که القاعده در آن کشور انجام می‌دهد. به گفته هادی «می‌شود القاعده را از بین برد» اما «دخالت» تهران در یمن یک «کنش سیاسی روشمند» است.

«القاعده در شبه‌جزیره عربی» که در یمن حضور دارد، از قوی‌ترین شاخه‌های القاعده به شمار می‌رود که مسئولیت حملاتی مانند حمله به نشریه شارلی ابدو در پاریس بر عهده گرفته است.

منصور هادی گفته است «من از ایران خواستم: دستت را از یمن بیرون بکش».

او افزوده است «این حرف‌ها را از خود در نمی‌آورم. ما آدم‌هایی را [در گذشته] بازداشت کرده بودیم که سپاه پاسداران [ایران] آنها را آموزش داده بود. آنها در زندان‌های ما بودند».

مقام‌های ایرانی در موارد گوناگون این اتهام‌ها را رد کرده‌اند. در عین حال به سختی به عربستان تاخته و حملات هوایی ائتلاف در یمن را به باد انتقاد گرفته‌اند.

بحاح: هدف احیای دولت است

همزمان خالد بحاح، معاون عبد ربه منصور هادی، در نشستی خبری در ریاض، گفته است هیئت دولت تنها با یک هدف به ژنو می‌رود «اجرای [قطعنامه] ۲۲۱۶ و تثبیت دوباره [دولت]».

به گزارش خبرگزاری فرانسه آقای بحاح می‌گوید پس از آنکه دولت مشروع به قدرت بازگشت «همه جناح‌های سیاسی به مذاکره می‌نشینند تا روندی سیاسی را از سر گیریم… و پیشنویس قانون اساسی را تائید کرده و انتخابات برگزار کنیم».

بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل، روز شنبه، زمانی‌که برپایی مذاکرات ژنو را اعلام می‌کرد، از همه طرف‌ها خواست بدون پیش‌شرط در آن حضور پیدا کنند.

در حال حاضر، هم شورشیان حوثی و هم دولت در تبعید یمن گفته‌اند در مذاکرات شرکت خواهند کرد.

با این همه طی روزهای گذشته نبردها در آن کشور ادامه داشته و شورشیان برای اولین بار از آغاز بحران تازه، دست به پرتاب یک موشک اسکاد به خاک عربستان نیز زدند.

دبیر کل سازمان ملل گفته است هدف از مذاکرات ژنو ایجاد آتش‌بس، توافق برای عقب‌نشینی شورشیان و افزایش کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم یمن است.

شورشیان حوثی و متحدان آنها از سپتامبر گذشته صنعا، پایتخت را در دست گرفتند. حملات ائتلاف به رهبری عربستان از ۲۶ مارس آغاز شده است.

XS
SM
MD
LG