لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۵

وزیر بهداشت: احتمال عمدی بودن مسمومیت زائران عربستانی زیاد است


حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت ایران
حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت ایران

وزیر بهداشت ایران در ارتباط با مسمومیت ۳۳ زائر شیعه عربستانی در مشهد گفت که امکان عمدی بودن این حادثه زیاد است.

حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت ایران، روز دوشنبه ۱۸ خرداد در این رابطه به خبرگزاری فارس گفت: «با توجه به شواهد فکر می‌کنم که از نظر پزشکی احتمال عمدی بودن این حادثه بیشتر از سهوی بودن آن است. این احتمال وجود دارد مگر اینکه خلافش ثابت شود.»

رسانه‌های داخلی ایران روز یکشنبه از مسمومیت و فوت تعدادی از زائران عربستانی در مشهد خبر دادند که تعداد آنها در وهله اول ۲۳ نفر ذکر شده‌بود.

بنا بر گزارش خبرگزاری تسنیم، آخرین آمار ارائه‌شده نشان می‌دهد که تعداد زائران عربستانی مسموم‌شده ۳۳ نفر بوده که ۱۵ تن از آنان کودک و ۱۴ نفر بزرگسال (هفت زن و هفت مرد) بوده‌اند.

به نوشته این خبرگزاری، سه نفر از آنان شامل یک دختر ۱۴ساله و دو پسر حدود سه‌ساله به‌علت وخامت شدید حال عمومی در بیمارستان امام رضا و نیز یک کودک سه‌ساله از این کاروان در یکی دیگر از بیمارستان‌های مشهد فوت شده است.

وزیر بهداشت ایران روز دوشنبه در این ارتباط افزود: «در این مورد با توجه به مسائلمان با عربستان، این موضوع باید خیلی جدی گرفته شود و به سرعت اطلاع‌رسانی شود و هرکس که تخلفی کرده یا کم توجهی داشته باید با آن برخورد شود.»

علی‌اصغر حسنی مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این باره توضیح داده‌است که «بر اساس بررسی‌های انجام شده، مسئولان هتل در طبقه پنجم این هتل اقدام به سم‌پاشی با استفاده از قرص آلومینیوم فسفید (سموم ارگانه فسفره) کرده بودند که گاز ناشی از این سم به دیگر طبقات منتقل و سبب مسمومیت تعدادی از زائران عرب‌زبان شده است.»

در همین حال به گزارش تسنیم، ابراهیم رئیسی، دادستان کل ایران، از بازداشت پنج نفر در ارتباط با این حادثه و پلمب شدن هتل محل وقوع حادثه خبر داده‌است.

وی افزود: «وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و سایر بخش‌ها زیر نظر دادگستری مشهد در حال فعالیت هستند؛ البته سم به تهران ارسال شده است تا سم‌شناسی روی آن انجام شود.»

همان‌گونه که وزیر بهداشت ایران روز دوشنبه اشاره کرده است، در روابط بین ایران و عربستان در ماه‌های اخیر مسائل تنش‌آمیزی پیش آمده‌است که «آزار و اذیت جنسی» دو نوجوان ایرانی در جده عربستان یکی از این موارد است.

به گفته مقامات ایرانی، در هفته دوم تعطیلات نوروز سال جاری، به هنگام بازرسی از یک کاروان عمره ایرانی، ماموران فرودگاه جده به بهانه مشکوک‌ شدن به دو نوجوان ایرانی، آنها را از بقیه جدا کرده و مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده‌‌اند.

به دنبال انتشار خبر این اتفاق و چندین مورد اعتراض و تظاهرات در تهران و شهرهای دیگر، علی جنتی، وزیر ارشاد، روز ۲۴ فروردین، اعلام کرد که سفر حج عمره زائران ایرانی تا زمان محاکمه و مجازات این ماموران متوقف می‌‌شود.

مقامات سعودی وعده «اشد مجازات» برای ماموران خاطی فرودگاه جده را داده‌اند.

XS
SM
MD
LG