لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۹

سوییس و اتریش درباره جاسوسی اسرائیل از مذاکرات ایران تحقیق می‌کنند


سوييس و اتريش تحقيقات درباره جاسوسی احتمالی اسرائيل از هتل‌های محل مذاکرات هسته‌ای ايران با قدرت‌های جهانی را آغاز کرده‌اند هرچند اسرائیل در واکنشی گفته است که این گزارش‌ها «بی‌پایه‌» هستند.

خبر آغاز اين تحقيقات، يک روز پس از آن اعلام شد که شرکت حفاظت و امنيت رايانه‌ای کاسپرسکی روسيه گفت در سه هتل ميزبان مذاکرات هسته‌ای ايران و گروه ۱+۵ در سوييس و اتريش، يک کرم‌ کامپيوتری جاسوسی پيدا کرده که به نظر بسياری از کارشناسان، جاسوسان اسرائيلی از آن استفاده می‌کنند.

معاون وزارت دفاع اسرائيل اين گزارش‌ها را تکذيب کرده و آنها را «مضحک» دانسته است.

تزيپی هاتوولی، معاون وزارت امور خارجه اسرائيل نيز با تکذيب اين مسئله، در عين حال به راديو ارتش اين کشور گفته است: «گزارش‌های بين‌المللی درباره دخالت اسرائيل در این موضوع بی‌پايه‌ است. چيزی که بسيار مهمتر است اين است که ما جلوی يک توافق بد را بگيريم، در غير اين صورت در پايان ما خودمان را در چتر اتمی ايران خواهيم ديد».

با وجود اين و به گزارش خبرگزاری فرانسه، دفتر دادستانی کل سوييس تاييد کرده که مجوز رسمی دولتی برای انجام تحقيقات را دريافت کرده و تجهيزات کامپيوتری برخی هتل‌ها را «به ظن عمليات سرويس‌های جاسوسی غير قانونی در سوييس» توقيف کرده است.

در اين اطلاعيه اشاره نشده که دقيقا کدام هتل‌ها هدف قرار گرفته بودند.

اما کارل هاينز گراندبوئک، سخنگوی وزارت کشور اتريش با اشاره به هتل پله کوبورگ اين کشور که ميزبان بسياری از مذاکرات هسته‌ای بوده، گفته که تحقيقات در جريان است.

اسرائيل به شدت با ادامه برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و توافق احتمالی ايران و قدرت‌های جهانی در اين خصوص مخالف است.

دولت بنيامين نتانياهو می‌گويد که اين توافق، راه را برای دستيابی جمهوری اسلامی به بمب‌های هسته‌ای هموار می‌کند.

ايران و گروه ۱+۵ روز ۱۰ تيرماه را مهلت دستيابی به توافق جامع اتمی تعيين کرده‌اند، اما از اظهارات روزهای اخير مقام‌های کشورهای درگير مذاکرات چنين بر می‌آيد که همچنان اختلافات بسياری وجود دارد.

يک عضو تيم مذاکره‌کننده ايران نيز در واکنش به اين گزارش‌ها، گفته که «صرف نظر» از اين اخبار، مذاکره‌کنندگان ايرانی «همواره احتمال بالا و ريسک استراق سمع و جاسوسی را در نظر داشته و محتاط بوده‌اند.»

اين عضو تيم مذاکره‌کننده هسته‌ای ايران که نامش اعلام نشده، به خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) گفته که «اين موضوع برای ايران غيرمنتظره نيست» و افزوده است: «ما در طول مذاکرات بر آن بوده‌ايم که جزئيات محرمانه باقی بمانند و بايد بگويم که در اين زمينه موفق بوده‌ايم.»

XS
SM
MD
LG