لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۶

عراقچی: اختلافات مهم در مذاکرات باید در سطح وزیران تصمیم‌گیری شود


با نزديک شدن به ۱۰ تيرماه پايان مهلت دستيابی به توافق نهايی هسته‌ای، عباس عراقچی، عضو ارشد تيم مذاکره کننده ايران، گفته که هيات مذاکره کننده ایران شامگاه سه شنبه عازم وين می‌شود و تا پایان مذاکرات در آنجا مستقر خواهد بود.

عباس عراقچی روز سه‌شنبه ۲۶ خرداد در مصاحبه با واحد مرکزی خبر با اشاره به نزديک شدن به ۱۰ تير اظهار داشت: «ما امشب به محل مذاکرات می‌رويم و تا ۱۰ تير در آنجا مستقر می‌شويم تا بتوانيم آخرين کارها را انجام دهيم و به قول معروف پرانتزهای داخل متن را که حاکی از اختلاف است کاهش دهيم».

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی و تلاش برای حل مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی، مذاکرات بين ايران و گروه ۱+۵ از سر گرفته شد. دو طرف ابتدا در سال ۲۰۱۳ به یک توافق موقتی در ژنو دست يافتند که براساس آن بخشی از تحريم‌های ايران تعلیق شد و در مقابل ايران نيز برخی از فعاليت‌های هسته‌ایش را متوقف کرد.

طبق اين توافق قرار شد که مذاکرات برای دستيابی به توافق نهايی و جامع ظرف هفت ماه انجام شود. دو طرف فروردين ماه امسال در لوزان چارچوب‌های کلی چنين توافقی را مشخص کردند. قرار است تا ۱۰ تيرماه توافق نهايی بر سر برنامه هسته‌ای ايران آماده امضا شود.

عباس عراقچی در خصوص نحوه حل اختلافات باقی مانده تا مهلت تعيين شده گفته است: «احتمالاً تعدادی از اختلافات که مقداری کليدی و اساسی‌تر است برای روزهای آخر می‌ماند تا وزرا ملحق شوند و در سطح آنان تصميم‌گيری شود».

وی اضافه کرد: «ما ۱۰ تير را برای پايان مذاکرات در نظر گرفته‌ايم اما اين طور نيست که توافقی خوب و مطلوب را فدای اين تاريخ کنيم اگر لازم باشد ممکن است چند روزی فراتر برود يا زودتر تمام شد اينها به نظر ما اصل قضيه نيست».

با اين حال این مقام وزارت خارجه جمهوری اسلامی، يکی از مهمترين پرانتزهای باز مانده در متن توافق جامع را «همزمانی» رفع تحريم‌ها و اقدامات ايران عنوان کرده است.

اين عضو ارشد تيم مذاکره کننده ايران افزود: «اينجا مشکلی به نام همزمانی وجود دارد که کماکان در حال بررسی آن هستيم و يکی از پرانتزهای بسيار مهمی که هنوز باز مانده همين نکته‌ای است که آنچه از ترتيبات يا مقدمات فنی بايد آماده سازی کنيم در مقايسه با مقدماتی که آنان بايد فراهم کنند مقداری زمان بيشتر می‌برد».

وی تصريح کرد: «اينکه چگونه می‌توان اين دو را با هم همزمان کرد در حال بررسی هستیم؛ پيشنهادها و ايده‌هايی وجود دارد و فکر می‌کنم که نهايتاً راه حل‌هايی که اطمينان بخش باشد برای هر دو طرف در اين خصوص يافت شود تا اين گونه وقتی به روز اجرای توافق رسيديم همه چيز در روالی معقول اجرا شود».

اتریش «اطمینان» داد

عباس عراقچی همچنین گفته است: «اتريش به عنوان ميزبان کنونی مذاکرات هسته‌ای به ما اطمينان داده است که اصول ايمنی در مذاکرات را به‌شدت رعايت خواهد کرد».

شرکت امنيت سايبری کاسپرسکی پيشتر اعلام کرده بود که در سه هتل ميزبان مذاکرات هسته‌ای ايران و گروه ۱+۵ يک ويروس‌ کامپيوتری جاسوسی پيدا کرده که به نظر بسياری از کارشناسان، جاسوسان اسرائيلی از آن استفاده می‌کنند.

پس از انتشار این خبر، سفارتخانه‌های ايران در وين و برن با ارسال يادداشت‌های رسمی جداگانه به وزارتخانه‌های امور خارجه اتريش و سوئيس، با ابراز نگرانی نسبت به امنيت محل‌های برگزاری مذاکرات هسته‌ای ايران، از اين دولت‌ها خواسته‌ بودند تا نتايج تحقيقات در اين زمينه را در اختيار ايران قرار دهند.

XS
SM
MD
LG