لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۷

تشکیل «نزدیک به ۱۱ میلیون» پرونده قضایی در ایران در سال ۹۳


معاون قوه قضائیه ایران با اعلام تشکیل بیش از ده میلیون پرونده قضایی در سال ۹۳، از ورود روزانه ۳۰ هزار پرونده به این نهاد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا،‌ حمید شهریاری، رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، روز چهارشنبه، ۲۷ خرداد، با اشاره به ورود ۱۰ میلیون و ۸۶۶ هزار پرونده به دستگاه قضایی در سال گذشته، ۹ جرم نخست در ایران را مشخص کرد.

به گفته این مقام، «سرقت، ضرب و جرح، توهین به اشخاص، ایراد صدمه بدنی، تخریب، کلاهبرداری، خیانت در امانت و مواد مخدر» ۹ جرم نخست در ایران هستند و بیشترین خواسته از دستگاه قضا را «مطالبه وجه، چک، طلاق توافقی، اعصار، نفقه و تمکین» تشکیل می‌دهد.

به گفته آقای شهریاری، تعداد ۵ میلیون و ۴۱۱ هزار پرونده قضاییِ رسیده به این نهاد را پرونده‌های «یکتا» یا غیرتکراری تشکیل دا‌ده‌اند.

معاون قوه قضائیه همچنین از آمار نسبت پرونده‌ها به جمعیت استان‌ها خبر داده و گفت که «مازندران، چهارمحال بختیاری و گیلان» بیشترین پرونده‌های قضایی را به خود اختصاص داده‌اند.

استان‌های «ایلام، یزد و تهران» نیز جرم‌خیزترین استان‌های کشور و «سیستان و بلوچستان، قم و زنجان» کم‌جرم‌ترین استان‌های ایران هستند.

ضمنا استان‌های «سیستان و بلوچستان، هرمزگان و کرمان» کمترین پرونده‌های قضایی را داشته‌اند.

بنا بر آمار اعلام شده توسط این مقام قضایی، در سال ۹۳، پرونده‌های ورودی به دادگاه‌های تجدیدنظر ۶۷۸ هزار مورد با ۱۱ درصد افزایش و پرونده‌های ورودی به دادگاه‌های کیفری استان‌های کشور با ۱۷ درصد افزایش، ۲۰ هزار مورد بوده است.

آقای شهریاری همچنین تعداد پرونده‌های وارده به دیوان عالی را حدود ۳۶ هزار مورد با افزایش ۱۴ درصدی و تعداد پرونده‌های وارده به دادگاه‌های عمومی کشور را ۴ میلیون مورد با افزایش ۳.۵ درصدی عنوان کرد.

معاون قوه قضائیه همچنین با اشاره به نرخ رسیدگی دادگستری‌های سراسر ایران در سال گذشته گفت که «نرخ رسیدگی به پرونده‌ها در سال ۹۲ حدود ۹۹.۶۳ درصد بود که این نرخ در سال گذشته با ۱۳ صدم درصد به ۹۹.۶۷ درصد افزایش یافته است».

پیشتر در زمینه جرائم قضایی در ایران، مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، در خردادماه سال گذشته اعلام کرده بود که مواد مخدر و سرقت بیشترین آمار پرونده‌های قضایی را به خود اختصاص داده‌اند.

وزیر دادگستری همچنین درباره آخرین آمار زندانیان در سال ۹۳ نیز گفته بود که ۲۱۷ هزار و ۸۵۱ زندانی در ایران وجود دارد که این رقم نسبت به آمار سال ۹۱، حدود ۴ درصد کاهش یافته است.

XS
SM
MD
LG