لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۵

سفر وزیر خارجه فرانسه به خاورمیانه با طرح تازه برای مذاکرات صلح


لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه
لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه

لوران فابيوس، وزير امور خارجه فرانسه، روز شنبه، ۳۰ خرداد، با طرحی در دست به خاورميانه سفر می‌کند تا اسرائيلی‌ها و فلسطينی‌ها را به بازگشت به گفت‌وگوهای صلح ترغيب کند.

گفت‌وگوهای صلح ميان اسرائيل و فلسطينيان که به ابتکار آمريکا و با هدف تشکيل دو دولت در کنار هم انجام می‌شد از آوريل ۲۰۱۴ متوقف شده، اما آن گونه که خبرگزاری رويترز نوشته، با تشديد بحران‌های منطقه‌ای و ارزيابی مجدد واشینگتن در روابط با اسرائيل، فرانسه «روزنه کوچکی» برای ادامه مذاکرات مشاهده می‌کند.

فرانسه به طور سنتی دارای روابط نزديکی هم با اسرائيل و هم با تشکيلات خودگردان فلسطينی است.

آقای فابيوس قرار است روز شنبه طرح خود را در قاهره برای وزرای امور خارجه اتحاديه عرب تشريح کند و يک روز بعد با سفر به رام‌الله و اورشليم، با محمود عباس، رئيس تشکيلات خودگردان فلسطينی، و بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، ديدار کند.

توییتر وزارت امور خارجه فرانسه: مناقشه اسرائیل و فلسطینیان؛ لوران فابیوس، ۲۰ و ۲۱ ژوئن به مصر، اردن، فلسطین و اسرائیل سفر می‌کند.

يک ديپلمات ارشد فرانسوی با اشاره به این سفر گفته است که «همه چيز متوقف شده، ولی ما معتقديم اين سکون مرگبار است».

او تاکيد کرده فرانسه ديگر نمی‌تواند مناقشه اسرائيل و فلسطينيان را «موضوعی صرفا منطقه‌ای» بداند.

به گفته اين ديپلمات فرانسوی، اگر اين مناقشه حل‌نشده باقی بماند، گروه‌های راديکالی مانند حکومت اسلامی، مسئله فلسطينيان را از آن خود می‌کنند.

در هفته‌های اخير، يک گروه فلسطينی که خود را همسو با حکومت اسلامی يا داعش معرفی کرده، دست‌کم يک راکت از نوار غزه به سوی اسرائيل شليک کرد که توسط سامانه‌های ضد موشکی اسرائيل رهگيری و منهدم شد.

فرانسه حالا اميدوار است که بتواند اتحاديه عرب، اتحاديه اروپا و اعضای شورای امنيت سازمان ملل متحد را ترغيب کند تا به اسرائيلی‌ها و فلسطينيان برای از سرگيری مذاکرات صلح فشار بياورند.

سفر وزير امور خارجه فرانسه به منطقه، چند روز پيش از دور پايانی گفت‌وگوهای هسته‌ای ميان ايران و قدرت‌های جهانی انجام خواهد شد.

در همین حال آمريکا پیش از اين تاکيد کرده است که تا پيش از تعيين تکليف پرونده هسته‌ای ايران، درباره روند صلح خاورميانه مذاکرات تازه‌ای را آغاز نمی‌کند و اين مسئله ممکن است اجرايی‌شدن طرح فرانسه را تا پس از ماه سپتامبر به تاخير بيندازد.

پارلمان فرانسه در سال گذشته، موجودیت کشور مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت.

XS
SM
MD
LG