لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۰

ویکی‌لیکس «۵۰۰ هزار سند» درباره عربستان سعودی منتشر می‌کند


وبسایت ویکی‌لیکس روز جمعه، ۲۹ خرداد، اعلام کرد که از امروز قصد دارد بیش از ۵۰۰ هزار سند دیپلماتیک عربستان سعودی را بر روی اینترنت منتشر کند.

اطلاعیه این وبسایت عنوان می‌کند که اسناد یادشده شامل تماس‌های محرمانه وزارت خارجه عربستان سعودی با سفارتخانه‌های مختلف در اقصی نقاط جهان است و گزارش‌های «فوق محرمانه» نهادهای دولتی عربستان سعودی از جمله وزارت کشور و سازمان‌های اطلاعاتی آن.

ویکی‌لیکس در روز نخست اقدام خود بیش از ۶۱ هزار سند را منتشر کرده است که اغلب آنها به زبان عربی هستند. اما تاکنون هیچ نهاد رسمی یا رسانه‌ای صحت این اسناد را تایید نکرده است.

این سازمان در سال‌های گذشته شمار زیادی از اسناد محرمانه ایالات متحده را منتشر کرد که برخی از آنها مربوط به عربستان سعودی بود. از جمله یکی از این اسناد بیان می‌کرد که پادشاه سابق عربستان از ایالات متحده خواسته است که جهت نابودی تاسیسات اتمی ایران به این کشور حمله کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد که در اسناد تازه انتشار یافته سندی به تاریخ ۲۰۱۲ وجود دارد که حاکی از بدبینی عربستان سعودی به مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی است.

این سند پیامی است از سفارت عربستان سعودی در تهران به وزارت خارجه عربستان در ریاض که عنوان می‌کند یک واسطه ترکیه‌ای پیام‌های آمریکایی‌ها را که به «لاس زدن» می‌ماند به ایران رسانده‌ است.

انتشار این اسناد همزمان شده است با سومین سال پناه بردن جولیان آسانژ، بنیان‌گذار ویکی‌لیکس به سفارت اکوادور در لندن. آقای آسانژ خواستار پناهندگی از دولت اکوادور شده تا بریتانیا نتواند او را برای محاکمه درباره اتهامات جنسی به کشور سوئد مسترد کند. جولیان آسانژ این اتهامات را همواره رد کرده است.

XS
SM
MD
LG